Preocupació a Badalona pel caos de cotxes a l’entorn de Can Ruti

L’ajuntament ha demanat a l’AMB que el seu nou full de ruta urbanístic inclogui una infraestructura de transport col·lectiu d’alta capacitat que «permeti reduir l’accés de vehicles privats».

Preocupació a Badalona pel caos de cotxes a l’entorn de Can Ruti

MANUEL ARENAS

2
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Els matins a l’entorn de l’Hospital Germans Trias (Can Ruti), a Badalona, poden acabar convertits en autèntics viacrucis per als pacients que busquen aparcament. El vehicle privat és una constant –especialment entre pacients amb mobilitat reduïda– per accedir a l’hospital, apartat del nucli urbà entre la serra de Marina, on arriben algunes línies de bus amb connexions deficitàries amb el Maresme o amb barris pròxims com Pomar.

Unes 16.000 persones s’ajunten cada matí a Can Ruti: 10.000 pacients de consultes externes, i la resta, treballadors del campus mèdic. Aquesta gran afluència, resultat del creixement dels serveis d’un centre de referència a Catalunya, ja fa temps que genera un caos en la mobilitat de la zona, escenari que preocupa tant l’Ajuntament de Badalona com el centre hospitalari, que compta amb unes instal·lacions que s’han quedat petites per atendre els serveis producte de la seva pròpia expansió.

El consistori ha sol·licitat formalment a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que el seu nou full de ruta urbanístic inclogui una infraestructura de transport col·lectiu d’alta capacitat que "permeti reduir l’accés de vehicles privats i l’acumulació de vehicles en general en un entorn ambientalment privilegiat i mereixedor de la màxima preservació possible".

La formulació literal consta en les al·legacions –que han pogut ser consultades per EL PERIÓDICO– que el consistori ha realitzat al Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM), instrument d’ordenació urbanística de referència a la conurbació de Barcelona que està pendent d’aprovació definitiva després de prosperar inicialment just abans de les passades eleccions municipals, el març del 2023.

"És evident que a Can Ruti hi ha un problema important de mobilitat", no dubta a admetre el tinent d’alcaldia de Territori, Daniel Gracia (PP), que al·ludeix a l’"estrès diari ingestionable" que suposa als pacients, que "no hi poden accedir amb cotxe a partir de les 7.30 hores".

"La problemàtica és àmpliament coneguda i l’hospital la posa sobre la Taula de Mobilitat de l’ajuntament cada vegada que en té l’oportunitat", explica Marc Jaumà, director de Serveis Generals de l’hospital. Jaumà confirma les 16.000 persones a l’entorn de Can Ruti al matí. "És una xifra molt alta amb una flota d’aparcament que no dona resposta a les necessitats d’una població que no només ve de Badalona, sinó de tot Catalunya, amb molta afluència significativa de Barcelona i el Maresme".

Possibles alternatives

Des del complex hospitalari asseguren haver posat en marxa alternatives com potenciar el cotxe compartit per professionals, potenciar l’aparcament VAO, crear un aparcament per a professionals, promoure transport col·lectiu per a professionals o augmentar places d’aparcament per al públic.

Notícies relacionades

"Volem col·laborar amb l’ajuntament i els agents socials i creiem que qualsevol nova proposta de millora serà ben vista, com podria ser transport col·lectiu llançadora des de Pompeu Fabra", apunta Jaumà.

L’ajuntament, per la seva banda, assumeix com a solució òptima la infraestructura proposada a l’AMB com a al·legació al PDUM. No obstant, si finalment s’inclou en el pla –les al·legacions a càrrec de les administracions locals estan en ple estudi–, l’alternativa s’haurà de preveure a llarg termini. Mentre arriba, el consistori valora solucions a mitjà termini. Per exemple, "establir connexions necessàries amb el barri de Pomar o amb l’estació de tren de Montgat", assenyala Gracia.