Una drassana a Vallvidrera

Estudiants d’ESO construeixen un vaixell en sis setmanes per avarar-lo a Barcelona, una iniciativa que han fet possible una família del Col·legi Montserrat, Barcelona Activa i fons europeus.

Una drassana a Vallvidrera

cristina buesa

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Aquests dies estan acabant de llimar el casc. En poc més d’una setmana, el vaixell s’avararà a la platja del Somorrostro, davant del Club de Patí a Vela. Saben que serà tot un esdeveniment social i estan orgullosos de la seva obra. Els alumnes de 4t d’ESO del Col·legi Montserrat, a Vallvidrera, han improvisat una drassana a la seva escola i durant sis setmanes s’han convertit en constructors d’un veler de 3,35 metres de llarg i 1,5 metres d’ample. El seu professorat sap que, entre adolescents, una de les claus és cridar-los l’atenció, fer-los fer coses, tocar-les, aixecar-los de les cadires, cooperar entre ells.

"El que més m’ha agradat ha sigut el treball en grup", explica la jove Paula García a l’aula de STEM, l’assignatura en la qual han desenvolupat el projecte en un mes i mig. A l’octubre se’ls va explicar la realitat de Barcelona respecte al mar i la relació històrica amb el Mediterrani, després van introduir conceptes com la sostenibilitat i el canvi climàtic, per finalment construir el veler per peces de la mà de l’arquitecte Charles Herrou.

Aquest francès de 29 anys s’ha instal·lat a la capital catalana durant aquestes setmanes per tal de guiar els joves de 15 i 16 anys del Col·legi Montserrat. "L’experiència ha sigut magnífica perquè no m’han vist com un professor, sinó com algú que els acompanyava. En aquesta edat tenen molta energia i s’ha de saber canalitzar, perquè la construcció del veler per peces requereix ser minuciós i delicat", explica.

Com moltes vegades, tot va començar una mica per casualitat. Una família del centre vinculada a consultoria en sostenibilitat, Edenway, coneixia el projecte Harbors a París. A la capital francesa, explica Herrou, es van voler involucrar col·lectius en risc d’exclusió social i s’han construït fins a 15 velers d’aquest tipus des del 2022. Amb finançament europeu de l’EiT Urban Mobility i el suport de Barcelona Activa, defensors apassionats de tot el que tingui a veure amb l’economia blava, aquest centre educatiu de Sarrià-Sant Gervasi s’ha sumat aquest curs amb la voluntat que més escoles de Barcelona ho facin.

Acoblar, polir...

Han sigut una cinquantena d’alumnes, la majoria petits. A la classe s’han relacionat en anglès amb Herrou i s’han dedicat a acoblar totes les peces, posar resina, polir, comprovar que se seguia la pauta de les instruccions que hi havia penjades a la paret. També han creat una web en la qual han comercialitzat roba amb el logo creat per ells mateixos, expliquen orgullosos Nico Aso i Matías Riskin.

Només els falta el nom del veler. Per fer-ho han col·locat una urna en un dels passadissos perquè la comunitat educativa s’hi involucri encara més i doni idees. Ho sabran d’aquí uns dies. Una implicada Anna Abad, de 15 anys, afegeix que el vaixell quedarà del color de la fusta. El pal, d’alumini, espera en un racó de l’aula per ser col·locat. Però això serà el dia 11, quan el portin a la platja.

La directora de l’escola, Mar Sánchez Izuel, defensa la cultura maker: creu que és una esplèndida manera d’implicar els joves. "Ens queixem que estan tot el dia amb el mòbil, però si els donem una alternativa amb què s’impliquin, com és el cas, s’obliden del telèfon", raona la religiosa. Ella ho anomena "aprenentatge apassionat" i valora l’èxit que està tenint amb el projecte Harbors.

Jove promesa

Notícies relacionades

Fins ara, en la llarga vida d’aquesta escola pedagògicament tan avançada, la vela no hi havia entrat. "Només sabia alguna cosa per haver navegat amb el meu padrí fa temps a Salou, m’encantava la velocitat", recorda Pol Correig. Només quatre alumnes estaven vinculats anteriorment a aquest esport, ara pletòrics per la construcció del veler, explica María Blanco Domènech. Aquesta jove de 16 anys serà una de les grans protagonistes del dia del llançament. Blanco és, ni més ni menys, una de les promeses espanyoles en la categoria mixta de 420 i ja està classificada per participar aquest estiu en el campionat europeu a Eslovènia, després dels bons resultats que ha fet a Cadis i Sant Sebastià.

Serà ella la que oficialment estreni el vaixell que han construït durant aquestes setmanes amb la resta de la seva classe de 4t d’ESO. El veler del Montserrat, a mig camí entre un Optimist i el 420 que patroneja ella, "ha ajudat molt que a la meva classe es comencin a interessar per aquest esport i per la Copa Amèrica de vela", celebra l’alumna.

Temes:

Barcelona