Al Port Vell

L’Imax reneix per acollir un centre de divulgació sobre la Copa Amèrica de vela

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

La recuperació de l’Imax, al Port Vell, ha arribat de la mà de la Copa Amèrica de vela. Des de fa unes setmanes, les lletres del gran esdeveniment esportiu i tecnològiclluïen a la façana blanca i, fa cinc dies, ha obert les portes l’America’s Cup Experience. Es tracta d’un centre de divulgació per donar a conèixer al gran públic la competició de vela que se celebrarà a Barcelona d’agost a octubre de l’any vinent, però que a partir d’aquest 14 de setembre s’estrenarà a Vilanova i la Geltrúamb les regates preliminars.

Amb l’assaig general a la cantonada, aquest dimarts els equips –com el veí Ineos Britannia– es veien enfeinats al port, a punt de sortir a entrenar-se. Mentrestant, un Imax en un altre temps modern i abandonat durant una dècada, presentava les seves millors gales amb un espai multimèdia on, a través de pantalles, maquetes, vídeos, fotografies o reproduccions, s’aspira a explicar l’èpica d’una competició amb 173 anys i 36 edicions a la seva esquena.

Primera vegada en la història

La barcelonina serà la 37a i, per primera vegada en la història de la Copa Amèrica de vela, els organitzadors han volgut multiplicar la difusió de l’esdeveniment, que ja compta amb un seguiment de milions de persones aficionades, tant per televisió com presencials a les ciutats que l’acullen. Amb una inversió privada de set milions d’euros, l’antic Imax oferirà una part d’accés lliure i una altra amb entrada, en la qual es podrà viure l’experiència més «immersiva».

«Volem despertar l’interès en una ciutat històricament vinculada al mar com Barcelona», ha revelat la regatista i medallista olímpica Natalia Vía-Dufresne, directora de Relacions Externes de l’America’s Cup Experience. La rebuda als visitants es fa amb dos ‘foils’ (hidroales) dels britànics i els neozelandesos, que són l’eina que permet que els barcos s’elevin sobre la superfície del mar i ‘volin’.

Vuit milions de visites

A més, hi ha una rèplica a mida real de la copa de les 100 guinees, el cobejat aiguamans de plata que cinc equips miraran d’arrabassar a l’Emirates Team New Zealand. El trofeu original, que els organitzadors custodien amb cautela perquè data de 1851, ha estat ja diverses vegades a la capital catalana. Tant aquest espai com una sala contingua on s’exposen les maquetes dels monobucs (l’AC40 i l’AC75), les explicacions sobre els grups que hi competeixen (amb els vestits de la tripulació), la història... a més d’una proposta gastronòmica de la mà d’Albert Ventura (Coure) són de lliure accés. La intenció és acostar la Copa Amèrica a la gent per multiplicar els «aficionats informats», en paraules d’un dels promotors de la iniciativa, Xavier Andrades.

El centre de divulgació es va estrenar el dia 24 d’agost i es mantindrà obert fins al maig del 2025, sis mesos després que acabi la competició de vela. En aquest temps aspiren a atraure vuit milions de persones a l’àrea oberta i 1,2 milions a la de pagament, entre les 10 i les 22 hores. L’aforament màxim a la zona gratuïta és de 500 persones. L’entrada té un cost de 15 euros, tot i que hi ha descomptes familiars i bonificacions. També volen atraure el públic escolar a partir d’octubre.

Pendents dels simuladors

De fet, serà justament a partir del 5 d’octubre quan arribarà una de les principals atraccions de l’America’s Cup Experience. Són dos simuladors de les embarcacions AC75 que competiran i els creadors del centre asseguren que suposarà una autèntica activitat immersiva, on no només es podrà sentir la velocitat, sinó també l’aire i l’aigua que esquitxa els membres de la tripulació en aquestes disputades regates.

Mentre arriben aquests artefactes amb capacitat per a 10 persones a l’antic Imax, els visitants sí que podran submergir-se en l’‘onada del temps’, on a través d’un centenar de pantalles reviuran tots els moments històrics de la cita nàutica per excel·lència. Una altra de les propostes és una breu pel·lícula de nou minuts que es pot contemplar a l’auditori en la que és, asseguren els promotors, la pantalla més gran d’Espanya, amb 611 metres quadrats de superfície.

«No hi ha segon»

Notícies relacionades

L’audiovisual, produït per Mediapro, dona veu als sis equips, que ja estan instal·lats completament tots a Barcelona. A més del director executiu d’America’s Cup Events, Grant Dalton, assegurant que la Copa Amèrica és «com una religió» al seu país, el timoner de l’Emirates New Zealand, Peter Burling, avisa que «Barcelona serà una batalla infernal» ja que, com s’encarrega de dir un altre dels lemes de la competició: ‘No hi ha segon’, és a dir, que només importa qui guanya la copa, no qui ha arribat a les regates finals per fer-ho.

Però tot aquest ritual, aquest protocol, conegut de moment per poca gent, es pretén divulgar a l’America’s Cup Experience amb la voluntat d’arrossegar la màxima afició que es pugui.