4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha guardat cita a la seva agenda de tardor a la reserva del 30% de vivenda assequible. Preveu «flexibilitzar» la mesura aprovada el 2018 perquè els promotors immobiliaris ja no hagin d’entregar al consistori part dels pisos que construeixin o rehabilitin, sinó l’import econòmic equivalent en cada cas. Ja ho va prometre en campanya i ho ha concretat aquest dimarts en l’acte ‘Afterwork’ organitzat per EL PERIÓDICO a Casa Seat.

En l’entrevista, oberta al públic –140 assistents– i conduïda pel director del diari, Albert Sáez, Collboni va anticipar queplaneja portar a votació aquesta modificació l’últim trimestre de l’any: «m’agradaria portar-lo al ple aquesta tardor, si hi ha majoria». Serà, amb tota probabilitat, un dels temes que sobrevolaran la ronda de converses que obrirà la setmana vinent amb tots els partits del consistori excepte Vox.

La modificació suscita el rebuig frontal dels Comuns, que van impulsar la mesura fa 6 anys, però té potencials còmplices com a Junts, cosa que anima Collboni a posar en pràctica l’anomenada «geometria variable», és a dir, pactar amb uns o altres segons l’ocasió. «Hi ha un sentiment bastant transversal entre els grups municipals d’arribar a un acord sobre el 30%, alguns són partidaris de suprimir-lo [com el PP] i d’altres no el volen tocar [Bcomú]», va reconèixer. «Però hi ha un camí intermedi, que és el virtuós, i mirarem de trobar-lo», va dir.

En al·lusió als seus exsocis de govern i després del seu primer viatge oficial a França, va defensar que París –una alcaldia de referència per a Ada Colau– ja aplica el 30% d’aquesta forma, amb el pagament d’imports equivalents al 30% dels pisos generat perquè sigui el consistori qui generi vivenda pública en aquesta mateixa zona de la ciutat. «Allà funciona, mentre que el 30% tal com l’hem aplicat a Barcelona no ha funcionat, només hem generat uns 50 pisos a l’any», va asseverar. «Quan no s’aconsegueixen els objectius s’ha de rectificar, no està esculpit en marbre... Hem d’estimular l’oferta pública i la privada al centre de la ciutat, és el que millor pot reequilibrar el mercat», ha argumentat.

En canvi, sí que coincideix amb els Comuns en la declaració de Barcelona com a zona tensionada de lloguers perquè es puguin limitar els preus a través de la nova llei estatal de vivenda. Una restricció que segons el sector privat pot provocar una reducció notable de l’oferta de lloguer. «Si s’aprova la llei, Barcelona serà la primera gran ciutat a aplicar-la, potser l’única», ha reafirmat.

Pla de jardins després de l’estiu

El calendari del nou govern també inclou la presentació del pla d’interiors d’illa promès en campanya. Els socialistes rebutgen «replicar Consell de Cent» amb més superillas a l’Eixample i proposen recuperar la política d’expropiacions per obrir jardins a granel. Collboni estima que se’n poden aconseguir «15 aquest mandat i 15 el pròxim». Preguntat per un assistent sobre les obres de la Diagonal, va negar que puguin accelerar-se com les de la Rambla però va confiar que revitalitzaria el tram afectat al dotar-lo de voreres àmplies i més verds.

Turisme sí, dosificat

Quant al turisme, comparteix la limitació hotelera del Peuat i augura obertures a les zones perifèriques permeses com la Sagrera «quan comenci a perfilar-se» l’estació de l’AVE. «Des dels Jocs Olímpics vam decidir ser una ciutat internacional, amb totes les virtuts i contraindicacions que això té, però el centre de Barcelona ha arribat al límit de la seva capacitat», va advertir. No obstant, està obert que «petits palauets o edificis singulars» a Ciutat Vella i altres barris vetats siguin allotjaments: «Si no tenen aquesta possibilitat difícilment podran tenir ús i continuaran tancats».

Per als creuers va receptar «acompanyar sense demagògies ni varetes màgiques que no existeixen» la progressiva conversió en port base i la reducció de les escales curtes. També va defensar la «projecció positiva de Barcelona» que generarà la Copa Amèrica de vela, «un espectacle esportiu i d’innovació tecnològica» que vol que la ciutat visqui com «una festa democràtica». Va reivindicar que les bases dels equips «no seran en un resort tancat sinó repartides pel litoral, cosa que permetrà deixar un llegat molt positiu» també físicament, per exemple amb les obres de l’antic Imax.

Avions, bicis i motos

Notícies relacionades

En matèria de mobilitat, es va declarar «convençut» que tirarà endavant l’ampliació de l’aeroport del Prat i fins i tot va afirmar que «hi ha sectors» de l’actual Govern d’ERC que «van madurant la idea». «¿Hem de tornar als temps en què calia passar per Madrid per creuar el món, quan podem tenir vols directes?», va etzibar.

En l’altre extrem de la mobilitat, va recolzar «reavaluar els beneficis i contradiccions» del carril bici de Via Augusta que enerva els conductors: «Som partidaris [el PSC] que Barcelona sigui pedalable però amb equilibri, sense fer la guerra a ningú». Igualment amb les motos, per a les quals planteja ajudes per adquirir models elèctrics i més places d’aparcament per «buidar les voreres amb simpatia».