Entre el 2016 i el 2021

Multa al metro de BCN per brutícia i risc d’incendi en quartos elèctrics

  • La Generalitat sanciona amb 5.000 euros TMB per un manteniment que troba inadequat i l’empresa pública presenta recurs

Multa al metro de BCN per brutícia i risc d’incendi en quartos elèctrics

JORDI OTIX

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La falta de neteja aviva el perill que cremi qualsevol instal·lació elèctrica, també les del metro de Barcelona. L’advertència consta en una resolució de la Inspecció de Treball de la Generalitat, que ha fet que l’Administració catalana multi amb 5.000 euros Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per una infracció greu en la prevenció de riscos laborals.

El càstig, imposat pel Departament d’Empresa i Treball, es desprèn d’una denúncia de CCOO i assenyala que l’empresa metropolitana va reduir la freqüència amb què s’arreglaven els compartiments on s’emmagatzemen aparells d’alta tensió. TMB ha recorregut la sanció. 

La Inspecció de Treball reprova per «insuficient» la cadència amb què es van desempolsegar els equips entre el 2016 i el 2021, sobretot en el cas dels transformadors de potència i les cabines de corrent. «Fa que s’acumuli molta brutícia, el que provoca més risc d’incendi a les instal·lacions», diu literalment la notificació a què EL PERIÓDICO ha tingut accés. La companyia ho rebutja i nega que hi hagi hagut sinistres d’aquest tipus a les seves dependències.

Treball assenyala que TMB «ha creat un risc greu per a la integritat física i la salut dels treballadors afectats». Per sostenir-ho, es basa en què va efectuar «un manteniment inadequat dels equips de treball elèctrics», ja fos per «falta de revisions o de prou periodicitat» per conservar les instal·lacions en bon estat.

«Excés» de neteja

La Inspecció de Treball indica que la companyia dependent de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va trastocar hàbits i periodicitats en el manteniment de la xarxa elèctrica a partir del 2016. Els canvis es van fer arran de la inauguració de l’L-9 sud, quan el suburbà es va ampliar de cop amb 15 parades noves. L’objectiu era «racionalitzar el màxim possible el manteniment a fer», segons la resolució. En síntesi, es va determinar que hi havia un «excés» de neteja en equips i quartos, de manteniment i de proves de protecció, i que convenia que aquestes tasques fossin menys constants.

Així, les tasques de manteniment de cicle llarg a les subcentrals elèctriques, els centres de transformació i les cambres de seccionadors van passar de ser anuals a triennals. De la mateixa manera, les de cicle curt a les subcentrals es van modificar de quinzenals a semestrals.

Atès l’«alt volum de possibles centres de treball i equips de treball afectats», la Inspecció de Treball es va centrar a comprovar l’estat de les subcentrals d’Arc de Triomf i la plaça Catalunya. Assenyala que les variacions es van revelar negatives i es mostra taxatiu a l’afirmar que «seria necessari incrementar la freqüència de la neteja». També creu que convé «una neteja periòdica» a l’interior dels quadros elèctrics, ja que observa «un nivell alt de brutícia» en alguns casos, que podria arribar a «deteriorar» o «avariar» dispositius electrònics.

D’altra banda, retreu que TMB «no disposa dels llibres de manteniment adequats» a les dues estacions que els inspectors van visitar, una obligació legal en els llocs de treball amb risc elèctric. A més, l’organisme troba poc que la protecció de sistemes d’alta tensió es delegués a una revisió cada tres anys. «S’haurien de fer proves anuals, d’acord amb les recomanacions dels fabricants», argumenta. 

Al seu torn, qüestiona que «no es faci una verificació més enllà de la inicial» de l’estat dels descarregadors d’intervals, uns dispositius de protecció de connexions elèctriques. Afegeix que es va deixar de collar cargols de les instal·lacions d’alta tensió, tot i que «s’ha identificat que, amb les vibracions, els equips pateixen desajustos», indica. Com a remei, recomana detectar on s’han afluixat mitjançant termografia.  

Al·legat desestimat

TMB va oposar en el seu descàrrec que no hi havia deficiències susceptibles de ser sancionades quan la Inspecció de Treball va obrir un expedient, l’abril passat. La companyia de l’Àrea Metropolitana de Barcelona va negar qualsevol rebaixa en la qualitat de les tasques de protecció. Tanmateix, l’organisme dependent del Departament d’Empresa i Treball va desestimar les al·legacions de l’empresa responsable del metro.

Notícies relacionades

Quant a si ha intensificat la neteja de les instal·lacions, TMB afirma que la Inspecció de Treball «no en fixa ni n’assenyala la freqüència ni les condicions». Afegeix que la unitat de manteniment d’energia de l’empresa estableix «el criteri de periodicitat i la forma, sempre complint la norma vigent, ara i abans de la resolució».

Per la seva banda, CCOO associa la reprimenda a TMB a una falta de plantilla. «L’empresa no ha volgut contractar més personal i, a l’augmentar el nombre d’estacions, ha optat per fer menys manteniment. Al no portar a terme més cura preventiva, el risc d’incendi s’incrementa, perquè els transformadors estan bruts, es cremen i es ressenten. Hi ha cables recremats pendents de substitució perquè no hi ha personal per canviar-los», critica el sindicat.