VANDALISME A BCN

Metro, Renfe, Ferrocarrils i Tram s'uneixen contra les pintades, que costen 15 milions a l'any

Totes les empreses de transport públic sobre raïls llancen una campanya comuna sobre el vandalisme

L'ATM proposa un canvi en el Codi Penal perquè ho aprovi el pròxim Congrés dels Diputats

spot -s-vandalisme-s-inacceptable vid 25 162109 / periodico

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Tots els operadors ferroviaris s’han unit contra les pintades en trens i estacions. I des de tres fronts: incrementant la vigilància, impulsant una campanya publicitària que han presentat avui i promovent una reforma del Codi Penal per castigar aquestes accions que, només l’any passat, van costar 15 milions d’euros a Metro, Ferrocarrils, Tram i Renfe.

La iniciativa, presentada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), en un acte al qual han assistit directius de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat, Tram i Renfe, a més d’un comissari dels Mossos d’Esquadra, té com a eix central una campanya de publicitat en què s’insisteix que «el vandalisme és inacceptable» i que «els actes vandàlics al transport públic tenen un cost molt alt». Els creatius recorden al públic general que els autors de les pintades «no respecten, no són artistes i no donen la cara».

Més agressius

Pere Torres, director general d’ATM, ha explicat que tot i que el fenomen de les pintades no és nou, en els últims mesos s’ha agreujat per aquests tres factors: «La proliferació, l’agressivitat dels autors i que una part dels actes es fan per a una competició». Ha afegit que, per aquesta raó, els diferents operadors van constituir un grup de treball per abordar un problema «que costa 15 milions d’euros a l’any».  Torres ha detallat que les empreses implicades han augmentat la inversió en seguretat, han treballat per perseguir penalment aquestes accions «amb l’enfocament del mal al material i alteració del servei» i aposten per la sensibilització amb la nova campanya.

«La campanya dissipa dubtes sobre la falsa creença que això és art quan en realitat es tracta d’un vandalisme que perjudica l’interès general», ha argumentat Torres, que s’ha referit a la retirada dels trens per netejar-los o a haver de reduir el servei perquè els combois queden fets malbé.

Persecució penal

Rosa Alarcón, regidora de Barcelona i presidenta de TMB, ha subratllat que totes les empreses de transport públic sobre raïls s’hagin unit «amb un acord que ens afecta a tots». A més de la conscienciació a través dels anuncis, que s’emetran no només en mitjans de comunicació, sinó també en xarxes socials i a les pantalles del transport públic, Alarcón va destacar la necessitat de reformar el Codi Penal perquè el vandalisme no quedi impune.

Notícies relacionades

Tot i que per portar endavant la reforma legal tots coincideixen que cal esperar que es recuperi l’activitat al Congrés dels Diputats, la proposta de les empreses de l’ATM es basa a modificar el punt primer de l’article 557 del Codi Penal perquè quan es castigui de sis mesos a tres anys de presó la comissió de delictes en grup s’afegeixi si aquests afecten el funcionament del transport públic.

Mayte Castillo, directora de Rodalies, ha recordat la complexitat de les tasques de neteja dels trens afectats ja que «s’han de realitzar amb unes normes ambientals estrictes i per poder fer-ho cal treure del servei aquestes unitats». El problema s’agreuja quan els grafiters pinten a més els vidres del maquinista d’una unitat preparada per funcionar. Tot i que el més destacat per tots els responsables ferroviaris i pel comissari de Prevenció i Mediació dels Mossos, Josep Codina, és l’agressivitat cada cop més forta dels grafiters, que s’han enfrontat diverses vegades a vigilants, empleats i fins i tot al públic, sobretot des de finals de l’any passat.