SÍMBOL A LA PICOTA

Barcelona acomiada el Tramvia Blau amb la incertesa sobre el seu retorn

Centenars de barcelonins han fet un últim passeig amb el ferrocarril en el seu adeu després de 117 anys de servei

Molts pares han aprofitat perquè els fills petits pugessin al comboi abans del tancament temporal

El Tramvia Blau deixa de circular perquè ja no és segur / CARLOS MARQUEZ

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

La cita era al migdia però ja en el primer viatge de les 10 hores es respirava un ambient molt diferent a l'habitual. Als peus del edifici de la Rotonda, a la senzilla marquesina que TMB té per al Tramvia Blau, eren desenes els barcelonins que s'arremolinaven per donar el seu últim adeu al ferrocarril de l'avinguda del Tibidabo, un dels més antics d'Europa, que aquest diumenge deixa de circular per un temps indefinit. En l'ambient, molts dubtes sobre el seu retorn. Però la història i els bons records, i també la sensació que a aquesta ciutat li van caient els mites, han transcendit qualsevol matís tècnic i polític que se li hagi volgut donar al comiat.

Ambient a la parada del Tramvia Blau en el seu últim dia / ALBERT BERTRAN

A la cua s'han ajuntat tres generacions. Els grans exercien de cicerones per al fill i el net. Els han explicat els temps de la ciutat jardí dissenyada pel doctor Salvador Andreu i els seus primers viatges fins al funicular. Els pares de 40 anys assentien amb el cap mentre que els nets, nerviosos, han aguantat sense dir ni piu l'hora d'espera. Un dels combois que ha circulat, el número 7, va ser el que, l'agost del 2012 va baixar patinant 500 metres de avinguda per culpa d'unes aigües residuals acumulades a les vies. Allò va acabar amb 15 ferits. Allò va començar a fixar la data de caducitat.

Retrobaments

A l'interior del tramvia, un senyor amb dos fills, veïns de la Sagrada Família. Els ha portat per ensenyar-los una cosa que a ell de petit el fascinava. Tant per genètica com perquè aquest ferrocarril és un museu rodant, els nens també han al·lucinat. Aquest diumenge ha sigut, de fet, més de retrobaments que de comiats. Igual que aquest home d'uns 45 anys, molts natius han volgut retrocedir en el temps, tornar a un lloc que feia anys que no visitaven.

Nens esperen el Tramvia Blau, al qual pujaran per primera vegada / ALBERT BERTRAN

Entre tots els curiosos, un nom il·lustre, el de Francesc Sert, és a dir, el comte de Sert, veí de l'avinguda del Tibidabo, avui convertit en un home indignat. Als seus gairebé 80 anys, ha lamentant profundament el tancament del Tramvia Blau. I ha aprofitat per quedar-se descansat: “Aquesta és l'única ciutat d'Europa en què es treuen coses de tota la vida. Volen posar el tramvia on no és necessari (la Diagonal) i eliminen aquest, que és un símbol de Barcelona”. Altres comentaris del matí, els més habituals, han sigut “ens estem deixant perdre una cosa molt important”, “aquestes coses, alerta, perquè les treuen i després no les tornen a posar” i “no entenc per què no diuen res de quan faran la reforma”.

Albert, Margot, Elisabeth i Sílvia exhibeixen el seu retrat del Tramvia Blau / CARLOS MÁRQUEZ

Cada sortida del tramvia ha sigut acompanyada d'un aplaudiment i desenes de fotos, tant dels que anaven dins com dels que esperaven el seu torn al carrer o dels que s'havien acostat a tafanejar. També hi ha hagut temps per a la protesta. Amb sonors “el Tramvia Blau no és de la Colau”, una manifestació improvisada ha recorregut uns 100 metres de l'avinguda del Tibidabo. Ni un logo de partit polític, però n'hi havia prou de seguir i escoltar els organitzadors per intuir que ERC movia els fils de la convocatòria. No en va són els creadors de la pàgina web que insinua la possible desaparició d'aquest llegendari ferrocarril sense que ningú de l'ajuntament o TMB hagi posat aquesta possibilitat sobre la taula.

Notícies relacionades

Més aviat tot al contrari, perquè ja s'han consignat 11 milions d'euros per a una reforma que, no obstant, encara no té projecte definit. L'absència de concreció és precisament el que ha alimentat els dubtes sobre les intencions reals del govern de Barcelona en Comú, que insisteix, sense calendari ni terminis, que el Tramvia Blau tornarà.

Tal com ja ha explicat aquest diari, l'empresa pública de transports ha optat per aturar el servei al no poder garantir la seguretat dels passatgers. El Tramvia Blau, en paraules d'un portaveu de TMB “ha arribat al límit de la seva vida útil” i la degradació de la infraestructura fixa “desaconsella usar-lo per al transport de persones”.