SÍMBOL EN RETIRADA

El Tramvia Blau deixa de circular perquè ja no és segur

TMB assegura que el vell ferrocarril del Tibidabo "ha arribat al final de la seva vida útil"

"La degradació de la infraestructura fixa desaconsella que transporti passatgers", assegura l'empresa

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La ceba del Tramvia Blau va perdent capes de mica en mica. El misteri del seu tancament, anunciat el 17 de gener sense que ningú hagués ensumat res, té per fi una explicació oficial. Segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), el ferrocarril del Tibidabo "ha arribat al final de la seva vida útil i ja no dona més de si". En resum, ha deixat de ser segur, ja que "la degradació de la infraestructura desaconsella usar-lo per al transport de persones". 

L'anunci ha generat tot tipus de rumors, alimentats en part per l'escassa informació facilitada per la companyia, que es va limitar a anunciar la data de cessi del servei i, dies després, la inversió aproximada prevista per a la renovació integral de l'estructura tranviària. Seran uns 11 milions d'euros. Sorprèn que ja s'hagin consignat uns diners quan encara no hi ha projecte i tampoc es coneixen els terminis d'execució. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va assegurar a través del seu compte personal a Twitter que el Tramvia Blau no tornarà abans de dos anys. Si es pren com a referència l'última vegada que es va realitzar una cosa semblant, la regidora es queda una mica curta. A principis de l'els 80, quan TMB va passar a fer-se càrrec de la gestió d'aquest transport inaugurat el 1901, es va interrompre la seva circulació durant tres anys per posar-lo al dia.

"Desajust de temps"

El normal seria que el tramvia es mantingués actiu fins al dia que les màquines ocupessin l'avinguda del Tibidabo per aixecar el carrer. D'aquesta manera, es garantiria que deixa de funcionar el menor temps possible. Aquest "desajust de temps", segons assenyala un portaveu de TMB, es produeix després que els tècnics de l'empresa, arran d'una inspecció visual de tota la infraestructura fixa, arribessin a ala conclusió que "no és convenient que segueixi circulant". Entre altres coses, es van trobar amb alguns trams enfonsats. "No volem arribar a un moment en què no puguem garantir la seguretat dels viatgers. Era necessari posar un límit, i s'ha decidit que el moment és ara", detalla un portaveu de l'empresa. Això no significa, afegeix, que la seguretat no estigui garantida fins a l'últim viatge, previst per a aquest diumenge a la tarda. 

L'empresa desvincula absolutament aquesta decisió de l'accident que l'agost del 2012 va causar 15 ferits. Un dels combois, el número 7, va baixar en caiguda lliure uns 500 metres al patinar sobre unes aigües residuals que baixaven per les vies des d'un pou desbordat situat a la plaça del Doctor Andreu. TMB va concloure que tot es va deure a una "mala maniobra" del conductor. Els sindicats, no obstant, van assegurar que el treballador "va fer tot el que marca el protocol" per evitar el sinistre. Segons l'expedient, el conductor va activar dos modes de seguretat contraproduents, els frens automàtics anomenats 'home mort' i la desconnexió de la clau de control, cosa que va bloquejar el tramvia. A més, el document arriba a la conclusió que en cap moment ni ell ni l'auxiliar van usar els areners, que haurien augmentat l'adherència entre la roda i el carril.

El jou del deute

Pel que fa al finançament de l'obra, TMB ja no pot fer i desfer com agradi amb els seus propis diners des que l'empresa va ser rescatada el novembre del 2014. Set entitats financeres van prestar 472 milions d'euros a la companyia fins al 2031. la tempesta perfecta de més cost per noves línies, més títols amb bonificacions socials, menys viatgers, menor aportació de l'Estat i impossibilitat de les institucions catalanes d'augmentar en proporció els seus subvencions, va anar alimentant el dèficit.

El recurs als diners prestats va portar el deute total fins als 546 milions. Aquesta xifra ja espantava les exhaustes administracions i, sobretot, reduïa dràsticament la solvència per tenir més crèdit. D'aquí ve que tot el que planifica TMB requereixi de l'aprovació dins de l'encaix del pla de finançament del deute. La remodelació, i aquells 11 milions previstos, van ser inclosos el 28 de desembre en el contracte programa del transport públic per al període 2018-2021, aprovat per la Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Notícies relacionades

Els diners serviran per canviar tota l'estructura fixa del ferrocarril. Es vol eliminar l'embolic viari entre els combois i els cotxes, en un carrer en què la circulació no té res a veure amb la de 117 anys enrere. En alguns trams per sobre de la Ronda de Dalt, a més, la via ocupa el sentit contrari. TMB va assenyalar com a opció més probable que els raïls pugin pels laterals, però tampoc es descarta una plataforma central amb el vehicle privat als dos costats. Tot això és el que haurà de concretar el projecte executiu. Però per a això encara no hi ha data. 

Per a aquest diumenge s'ha convocat una concentració per acomiadar el tramvia en el seu últim dia de servei. La cita és a les 12 hores a la plaça Kennedy, a prop del baixador sud del Tramvia Blau. Al costat està el l'edifici de la Rotonda, acabat d'inaugurar i porta d'entrada de la magnífica ciutat jardí dissenyada per Salvador Andreu. Al propietari aquesta finca, Núñez i Navarro, no li farà gens de gràcia perdre el principal atractiu turístic de la zona

Nova coberta per a la cotxera

Temes:

Tramvia