tragèdia al mar

Un viratge del vaixell rus va enfonsar el pesquer de Barcelona

La principal hipòtesi és que els dos mariners desapareguts es van enfonsar dins del vaixell

Un robot inspeccionarà aquest dimecres l'interior d'El Fairell, localitzat a 157 metres de profunditat

EL robot inspeccionarà, aquesta tarda, l’interior del ’Fairell’, localitzat a 157 metres de profunditat. / CHRISTIAN MORALES CLARASÓ

3
Es llegeix en minuts
GUILLEM SÀNCHEZ / BARCELONA

Amb el pas de les hores, el focus per descobrir què va provocar la col·lisió entre el petroler Midvolga 2 i el pesquer El Fairell es va tancant sobre el primer. Dilluns, a les 14.30 hores, el mercant rus va sortir del port de Barcelona guiat per un pràctic –mariner encarregat de dirigir les maniobres per atracar o salpar a l’interior de l’estructura marítima–. A les 15.03 hores, a unes tres milles nàutiques del port (uns cinc quilòmetres), i ja amb el timó en mans del capità de la nau, la seva localització GPS demostra que va fer un gir a babord –a la seva esquerra– que va canviar el seu rumb. Amb aquesta maniobra, va iniciar el trajecte que acabaria en la col·lisió amb El Fairell, que en aquell instant tornava al moll de la Torre del Rellotge.

El xoc es va produir exactament a les 15.11 hores. Segons el patró major de la Confraria de Pescadors de Barcelona, José Manuel Juárez, «està claríssim» que l’impacte es va produir pel costat esquerre d’El Fairell. «No hi ha cap explicació» per entendre per què el vaixell mercant «no va veure el pesquer», va assegurar. El motiu principal que això passés  és «un error humà», va aventurar. Es desprèn d’aquesta afirmació que l’errada va ser del capità del vaixell rus, malgrat que Juárez no va voler explicitar aquesta acusació.

Juárez va parlar amb el patró d’El Fairell. El que aquest supervivent de l’accident li va explicar és que, mentre pescaven de tornada a Barcelona, «van notar un gran cop» que els va llançar per la borda i, a continuació, van ser absorbits per un «remolí d’aigua» que se’ls «enduia». En aquesta embarcació viatjaven dos mariners catalans –el patró n’és un–, un tercer del Senegal –de 37 anys– i un quart del Marroc –de 33 anys–. Aquests dos últims homes continuen desapareguts.

La principal hipòtesi per explicar per què dos d’ells han sigut rescatats i dos –presumiblement– han mort té relació amb el lloc que ocupaven dins d’El Fairell en el moment del xoc. Els dos catalans eren a coberta i els dos que no apareixen, segons sembla, eren a la bodega. Els supervivents van sortir disparats i després van ser absorbits per la força de succió que genera l’avanç d’un gegant de 140 metres d’eslora. Però es van escapar i van poder ser recollits pel mateix Midvolga 2, quan va fer mitja volta i els va socórrer. Els dos desapareguts, si eren a la bodega, no van tenir temps de sortir, atès que el naufragi va culminar en pocs minuts.

Ahir a primera hora es van reprendre les tasques de recerca dels dos mariners desapareguts. Una possibilitat real és que els seus cossos segueixin dns d’El Fairell. El dispositiu que ha muntat Salvament Marítim intentarà confirmar-ho. Ahir a primera hora de la nit estava prevista l’arribada a Barcelona del Clara Campoamor, procedent de Cartagena, un vaixell de rescat dotat d’un sistema de posicionament dinàmic que permet mantenir la posició surant, neutralitzant els corrents marins.

COM EL DEL ‘TITANIC’

A bord del vaixell es carregarà el Rov Comanche, un robot capaç de submergir-se a més de 1.000 metres de profunditat, que està equipat amb càmeres i és capaç –per les seves reduïdes dimensions– d’introduir-se dins de l’embarcació naufragada. Al Titanic, la pel·lícula de Leonardo Di Caprio i Kate Winslet, un robot similar permet als investigadors entrar dins de les restes del transatlàntic. Una cosa semblant és el que intentarà fer avui al matí el Rob Comanche.

Notícies relacionades

Tècnics de la Universitat de Barcelona (UB) van localitzar, gràcies a la sonda acústica de l’embarcació Lluerna, de la Generalitat, la posició d’El Fairell. Durant les 24 hores posteriors a l’enfonsament, el Lluerna va rastrejar una quadrícula de 1.000 metres per 1.500 metres del fons marí ubicat sota el punt del naufragi. La lectura de la sonda va trobar un relleu amb forma de vaixell que té una longitud de 24 metres, l’eslora d’El Fairell. 

Una vegada hagués atracat el Clara Campoamor, estava previst que comencessin les tasques d’instal·lació del Rov Comanche en la seva coberta. Es tracta d’un procés lent, que triba entre 12 i 18 hores. Quan el robot baixi els 157 metres de profunditat que separen El Fairell de la superfície, potser apareixeren els dos mariners que falten.