TENDÈNCIA DE CONSUM

La febre comercial de Sant Valentí es consolida a BCN a cavall de l'impuls digital

Restaurants, hotels i comerços es bolquen en la tradició anglosaxona que les xarxes socials han amplificat

Les reserves s'han multiplicat aquest any i animen els negocis en un mes de plena temporada baixa

 

  / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El suposat historial de Sant Valentí com a protector dels enamorats i el seu final de màrtir van quedar fa temps diluïts davant un déu tan totpoderós com el màrqueting modern. El dia de l'amor és un bon pretext perquè els enamorats s'homenatgin i fins i tot les parelles un pèl avorrides furguin en la seva memòria sentimental, gairebé sempre passant per caixa: un regal, un pastís en forma de cor, un sopar romàntic, una nit de luxúria... Barcelona, més internacional que mai, no és aliena a un fenomen de consum que aquest any sembla desfermat amb suport de les xarxes socials i l'oferta de propostes, serveis i productes. Milers de barcelonins el celebraran aquest cap de setmana, milers de turistes arribaran a la ciutat amb aquesta finalitat, i fins i tot uns centenars de solters contraatacaran amb alguna 'single's night'.

Van haver de passar dos segles des que l'emperador Claudi II ordenés executar Valentí per promoure casaments en temps en què cotitzaven més els soldats solters. Es diu que la festivitat no va existir fins a finals del segle V i com a relleu d'una altra festa pagana, a favor de la celebració religiosa. Però el pas de commemoració a fenomen de consum va haver d'esperar que el 1840 apareguessin les primeres postals romàntiques en una llibreria dels EUA. Èxit fulgurant, també a l'Europa occidental, i inici de la indústria del dia del rampell amorós mitjançant regals.

BANALITZACIÓ I IL·LUSIÓ

A Espanya, sense el suport dels grans magatzems rendits al dia dels enamorats l'assumpte no s'hauria consolidat. Però més enllà de pastissets roses i regals, ha sigut la generació digital la responsable del fenomen global. Milers d'anuncis de comerçosrestaurantshotelsviatges i serveis es multipliquen per correu electrònic i xarxes socials temptant també el barceloní, que trobarà aquest any un arsenal d'opcions si es vol rendir a la parafernàlia. Els descreguts l'odien, com detesten imposicions d'aire ianqui tipus Halloween o el ja famós Black Friday. No la celebrarien mai. Però una legió farà dissabte a la nit i diumenge el contrari.

Com argumenta Pep Fornés, director dels museus Etnològic i de les Cultures del Món, "és un fenomen contemporani i objecte d'estudi de l'antropologia que no s'ha de banalitzar, sinó tractar amb respecte". "Moltes persones ho celebren i els genera emoció o il·lusió, és un patrimoni de la gent", defensa. Segons ell, la gran afluència de turistes i el bon nombre de nord-americans establerts a la capital catalana són elements que han contribuït a "interioritzar" aquesta festa. 

PER A TOTES LES BUTXAQUES

I emfatitza que no distingeix butxaques, des de les pastisseries de renom fins a les postres assequibles creades aquest any per a l'ocasió per cooperatives, supermercats i botigues de congelats. Des de les joies per als enamorats a l'alegria d'un sopar senzill regat amb cava. Centenars de botigues engalanades. A El Corte Inglés, referent durant dècades, grans expositors amb el lema "la sort d'estimar-te" en els productes estrella per a l'ocasió: llenceria, perfums, complements i dolços, expliquen, però també campanya 'on line'.

La gent té ganes de tenir alguna cosa per celebrar, i al Gremi de Restauració de Barcelona asseguren que l'alegria més gran que es comença a notar en el consum tambaé es deixa sentir en les reserves i la despesa en aquestes celebracions extraordinàries fora de casa. Fonts de la web eltenedor.com destaquen que les seves reserves han crescut aquest any un 61% respecte al Sant Valentí del 2015 i que el 83% dels seus usuaris afirmen que ho celebraran (dissabte a la nit o diumenge) en un bon restaurant. Però sobretot destaca la dada que per a l'ocasió pensen gastar un 50% més del que gasten habitualment, entre 35 i 50 euros, amb preferència per la cuina creativa.

També els hotelers aprofiten un dels mesos més fluixos de l'any per tractar d'atraure aquest cap de setmana (el calendari hi ajuda) els barcelonins, amb música, copes, sopars i allotjament amb descomptes. Al Gremi d'Hotels destaquen la bona resposta ciutadana en volum de reserves i l'auge de propostes combinades per part dels hotels, que es vehiculen també des de www.mesqhotels.cat. 

APARADOR DIGITAL

Notícies relacionades

Però el creixement exponencial de l'oferta no seria el que és sense l'aparador digital. L'assessor de comunicació Antoni Gutiérrez-Rubí assenyala que els grans comerços estableixen un pic de connexió que dóna una "dimensió de ciutat global", en un moment en què els "dies internacionals" cada vegada són més importants (tinguin un component cívic, de consum o social) i a vegades generen un "ancoratge per a la comercialització o comunicació d'un servei". Com a rebló, "els dispositius mòbils són plataforma central de consum i oci, la gent ho consulta tot i miren les recomanacions". I en l'entorn de xarxes, puntua "la creativitat" per captar el consumidor. En conjunt, la febre de Sant Valentí, com altres, "és una bona notícia" per a la ciutat, creu, perquè certifica que hi ha mobilitat i recuperació comercial.

I també un ganxo turístic. Segons l'agència de viatges 'on line' expedia.com, Barcelona serà la ciutat favorita dels europeus per celebrar el dia dels enamorats, amb cap de setmana complet i ganes de gastar.