Control exhaustiu
Barcelona proposa a Airbnb un nou conveni més exigent: «Hi ha anuncis en què l’amfitrió es diu James Bond»
El govern de Collboni avisa la plataforma que no negociaran les mesures plantejades i assegura que l’Ajuntament «no cedirà»
Collboni pressiona Airbnb amb un nou conveni i amenaça amb mesures penals
Barcelona prepara accions contra Airbnb per ignorar 800 anuncis de pisos turístics il·legals

L’Ajuntament de Barcelona ha enviat aquest dimarts a Airbnb la seva proposta per a un nou conveni de col·laboració, amb l’objectiu de combatre la il·legalitat dels pisos turístics anunciats a la plataforma. Aquesta proposta és fruit de l’acord aconseguit en la reunió del 17 de juny, una trobada tensa entre les dues parts, precedida pel «retard creixent en la retirada d’anuncis de pisos il·legals» per part d’Airbnb. El plantejament del consistori inclou mesures més exigents, però de «sentit comú», segons ha explicat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, per permetre un control més exhaustiu.
«Són coses tan senzilles com que la informació que es té i es penja a la plataforma sigui certa i verídica. No ens podem trobar anuncis en els quals l’amfitrió es diu James Bond amb un número de llicència 007. No es pot fer broma». Així de taxativa s’ha mostrat Bonet en declaracions als periodistes per anunciar la nova proposta, que ha de substituir el conveni del 2018, ja caducat.
Aquest plantejament –que l’ajuntament avisa que no negociarà i confia que Airbnb accepti– inclou que el consistori pugui accedir, de manera il·limitada, a les dades dels anuncis publicats a la plataforma. El compartiment de dades seria mensual i Airbnb els faria arribar les dades exigides per la normativa estatal mentre aquests no siguin accessibles a través de la finestreta única digital.
Fixa, també, que Airbnb posi en marxa un sistema web de desactivació ràpida d’anuncis, que permetria a l’ajuntament comunicar llistes d’anuncis per eliminar. A més, aquest sistema comportaria «més eficiència», ja que actualment el consistori notifica a la plataforma els pisos il·legals a través d’una carta postal enviada a la seva seu d’Irlanda.
«És importantíssim que fem un pas cap endavant. No pot ser que ens comuniquem amb cartes», ha dit Bonet. Ara l’ajuntament remet cada mes per carta una llista a Airbnb. L’última va ser de 350 anuncis de pisos il·legals. Tot i que el mètode no convenç el consistori, Bonet assegura que continuaran amb «la mateixa dinàmica».
Anuncis retirats en 48 hores
La plataforma tindria un termini màxim de 48 hores per desactivar els anuncis de pisos il·legals i, en casos d’infractors reincidents o presumptes estafadors, l’eliminació seria immediata. Una vegada despenjats els anuncis, no es podrien tornar a penjar.
D’altra banda, l’ajuntament proposa l’enviament sistemàtic de les dades bàsiques, com la URL de l’anunci, l’adreça electrònica, el CIF, el nom de l’amfitrió, la titularitat i les llicències, entre d’altres. Una de les novetats més destacades en aquest sentit és la cessió de les dades dels titulars dels comptes bancaris on es reben els pagaments de les operacions realitzades a través de la plataforma, cosa que permetria «lluitar contra el frau».
Quinze dies per a una resposta
Notícies relacionadesBonet ha insistit en la necessitat que aquest conveni renovat serveixi per fer un pas endavant, en el marc del nou marc legal estatal que va entrar en vigor l’1 de juliol. En aquest sentit, ha avisat que «totes les obligacions no depenen d’un conveni, sinó del compliment de la normativa».
L’Ajuntament espera ara una resposta d’Airbnb en un termini màxim de 15 dies i, en cas que sigui negativa, «els equips ja estan estudiant totes les accions per la via civil, administrativa o penal». «Confiem que Airbnb acceptarà, però, en qualsevol cas, l’Ajuntament no cedirà», ha conclòs la tinenta d’alcaldia.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Un incendi al Baix Ebre crema 570 hectàrees, el 90% als Ports
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent
- A Barcelona Els Mossos abaten un home que va matar el seu germà d'un tret i es va atrinxerar a Calldetenes
- Amb l'abstenció del PSC El Parlament posa en marxa la comissió sobre l'espionatge i cita Marlaska, Robles i el CNI
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- Successos D’Horta de Sant Joan a l’Empordà i Montserrat: els grans incendis que han castigat Catalunya les últimes dècades
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- Proposició al Congrés El PP rebutja que Catalunya pugui recaptar l’lRPF i deixa la llei en mans dels socis d’investidura