Cas Koldo
El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
El magistrat de l’Audiència Nacional Ismael Moreno aprofundeix en les contractacions sota el domini del ministeri dirigit per Ábalos

El 25 de juny passat, el jutge de l’Audiència Nacional Ismael Moreno va ordenar l’entrada i registre a l’habitatge que l’expresidenta d’Adif Isabel Pardo de Vera té a Santiago de Compostel·la i va decretar el secret d’aquesta part de les seves investigacions. Un dia després, la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil va entrar al domicili i es va apoderar de diversa documentació, entre la qual un document sobre el subministrament de cinc milions de mascaretes comprades pel Ministeri de Transports per a aquest organisme que va donar origen a la investigació de la denominada trama Koldo.
En la interlocutòria en què va decretar el secret sobre aquestes diligències, a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, el titular del Jutjat Central d’Instrucció número 2 explica que aquestes diligències van ser incoades per a la investigació sobre la presumpta comissió d’irregularitats en l’adjudicació de contractes d’obra pública al si del Ministeri de Transports i Agenda Urbana (MITMA), entre els anys 2018 i 2021, en relació amb Pardo de Vera i també contra qui va ser director general de Carreteres en el mateix període Javier Herrero.
Malgrat que Pardo de Vera ja va declarar com a testimoni en relació amb els contractes de mascaretes, ara també se l’investiga per contractar a Adif i Tragsatec una amiga de l’exministre José Luis Ábalos –Jésica Rodríguez–, però també pe suposadament «afavorir, de manera recurrent, diferents constructores per obtenir presumptament de manera fraudulenta contractes d’obra pública a canvi d’una contraprestació econòmica tant per al llavors ministre» José Luis Ábalos com per al seu assessor Koldo García, segons detalla Moreno en la resolució.
Les empreses afavorides haurien sigut Acciona Construcción, Levantina Ingeniería i Construcción y Obras Públicas y Regadíos, els responsables de les quals han declarat en qualitat d’investigats fa tot just uns dies en la causa contra la trama que instrueix el Tribunal Suprem. En la part que s’instrueix a l’Audiència Nacional, el jutge apunta possibles delictes de malversació i tràfic d’influències, però va sumar també els d’organització criminal, prevaricació i suborn.
Segons Moreno, «els contractes presumptament manipulats es mantenien sota el domini del MITMA: Adif i la Direcció General de Carreteres». Per a aquestes actuacions, que «haurien permès la manipulació dels processos de contractació», Koldo García es valia, presumptament, de la llavors presidenta d’Adif i del Director General de Carreteres, Javier Herrero, «cada un dins del seu àmbit d’actuació».
Registres
Notícies relacionadesQuant als registres, Moreno va autoritzar l’UCO a apoderar-se de qualsevol informació que permeti «esbrinar la veritable realitat de les operacionsmercantils, transmissions de fons, nivell i situació econòmica, procedència i origen dels fons i la seva ubicació».

L’exministre de Transports José Luis Ábalos quan va arribar al Tribunal Suprem, a 23 de juny del 2025, a Madrid (Espanya). /
A més d’aquest i altres documents d’Adif, els agents van copiar el contingut del compte de correu electrònic i de la carpeta de Dropbox de Pardo de Vera, així com el seu xat de WhatsApp amb el seu marit, que era qui es trobava present durant el registre i qui va facilitar a la UCO el visionament del seu telèfon mòbil, on van trobar aquestes evidències digitals.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Testimoni D’un casament secret amb una catalana a un matrimoni concertat al Pakistan: «He assumit que no em tornaré a enamorar»
- Reinvenció d’una icona La multimilionària reforma de l’hotel Arts
- Badalona Albiol denuncia la falta d’infraestructures que ha obligat a tancar les platges de Badalona: «En 11 anys no s’ha construït res»
- Òbit Mor Verónica Echegui als 42 anys
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- El Japó esgota les seves existències de te matcha i aquest serà el seu “fals” substitut
- Previsió meteorològica Setmana d’inestabilitat a Catalunya: el temps canvia i arriben núvols i tempestes
- Perfil Verónica Echegui, l’actriu que va saber desmarcar-se de la Juani per construir-se una carrera
- Des de Jordània Collboni, després del veto d’Israel: «És anecdòtic, el més greu és que no entrin camions a Gaza»
- Entrada en servei El nou carril bus de la B-23 arriba des d’avui fins a la Diagonal de Barcelona