DECISIÓ MUNICIPAL

Barcelona pagarà el transport públic dels 15 als 16 anys a les famílies amb rendes baixes

L'actual T-12 permetrà viatjar gratis fins a complir els 15 i l'ajuntament bonificarà un any més

L'alcaldessa Ada Colau i Alfred Bosch presenten l'acord, que s'emmarca en la negociació de les ordenances fiscals

Finançament del transport públic, oportunitat perduda_MEDIA_1

Finançament del transport públic, oportunitat perduda_MEDIA_1 / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Barcelona pagarà el transport públic als joves d'entre 15 i 16 anys de famílies amb rendes baixes a partir de l'any que ve. La decisió de l'ajuntament és fruit d'un acord entre el govern d'Ada Colau i el grup municipal d'ERC en el marc de les negociacions per aprovar les ordenances fiscals. El consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM)Autoritat del Transport Metropolità ATM té previst aprovar aquest dimecres les tarifes per al 2016, que inclouen una congelació dels preus, una rebaixa dels títols de transport de les dues a les sis zones i una ampliació de la T-12 dels 13 anys actuals (fins que el menor els compleix) als 14 anys (tot l'any que els té) per a tota la xarxa integrada de transport que suposa viatjar gratis.

No obstant, Barcelona ha optat per desmarcar-se d'aquest acord global (que implica la Generalitat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, amb qui gestiona l'ATM) i oferir pel seu compte, només als seus veïns empadronats, aquest avantatge per als més joves, ha explicat aquest dimarts l'alcaldessa, que estava acompanyada pel republicà Alfred Bosch. Colau ha comentat que el superàvit que presenten els comptes municipals els ha permès afrontar aquesta despesa, que s'eleva a 1,9 milions d'euros anuals.

UNA T-JOVE AMPLIADA

Des que l'any passat es va acordar en el si de l'ATM el refinançament de l'enorme deuterefinançament que comportava el transport públic metropolità de l'àrea de Barcelona, es va consensuar que si un ajuntament o una altra administració optava per oferir millores en la tarifació als seus veïns, l'hauria de sufragar unilateralment. En casos anteriors, com quan l'exalcalde Xavier Trias va pactar amb el socialista Jaume Collboni la rebaixa de la T-10 a 9,95 euros, sempre s'havien pres mesures universals, per a tots els municipis. 

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha explicat que la fórmula perquè els menors de 16 anys de les famílies més humils es puguin beneficiar d'una rebaixa en el preu serà ampliant la T-Jove, que ara s'usava a partir que deixava de ser vigent la T-12. La forma d'implementar-la serà bonificant la T-Jove via ajuntament, tot i que encara estan estudiant la fórmula, que en principi estarà a punt a principis de gener, ha vaticinat.

INSUFICIENT PER A COLLBONI

Minuts després de la presentació de l'acord entre Colau i Bosch, el president del grup municipal del PSC, Jaume Collboni, ha qualificat la mesura "d'insuficient", ja que considera que la rebaixa en la tarifa hauria de ser universal i per tant que se'n poguessin beneficiar tots els joves fins als 25 anys. El socialista ha subratllat que precisament els universitaris fins a 25 anys han patit un increment de les taxes i per tant el seu poder adquisitiu s'ha vist perjudicat.

Notícies relacionades

Collboni ha aprofitat per avisar que l'acord amb Barcelona en Comú per pactar les ordenances fiscals està llunyordenances fiscals  i que tenen previst negociar fins al mateix dia del ple perquè el calendari no els ha permès dialogar. Per això, el PSC no avançarà en la reunió de la junta de portaveus de dijous el sentit del seu vot. Colau necessita no només els socialistes, sinó també ERC i la CUP

En aquest sentit, Bosch tampoc ha volgut aclarir si el seu partit avalarà la proposta, que entre altres aspectes inclou una progressivitat de l'IBI, cosa que els republicans no veuen amb bons ulls.