Els mercats de Barcelona treuen a subhasta les parades tancades

L’ajuntament sotmet a concurs els 104 establiments disponibles per reobrir i ofereix reduir la concessió a tres anys per atraure comerciants amb preus més assequibles.

Els mercats de Barcelona treuen a subhasta les parades tancades

Jordi Ribalaygue

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Ajuntament de Barcelona es marca el repte que cap lloc dels seus mercats continuï buit. El desafiament sembla atrevit, tenint en compte que l’última temptativa a finals del 2023 per omplir buits es va saldar amb només vuit establiments adjudicats dels 28 oferts. La recent punxada no resta ambició a la subhasta ara a la cartellera, en la qual l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona treu a concurs tots els locals deserts que estan disponibles per ser reoberts a les places d’avituallament de la ciutat. En total, són 104 parades a la recerca del millor postor.

L’oferta –oberta a possibles candidats fins al 9 de maig– comptabilitza 63 parades de venda i 41 magatzems. Es distribueixen per 25 dels 43 mercats de la capital i aglutinen una superfície de 1.896,90 metres quadrats. Hi ha comerços de tot tipus: una desena de peixateries, una dotzena de fruiteries i botigues de verdures, prop d’una vintena de carnisseries i xarcuteries, 11 botigues de productes no comestibles... A l’anunci també hi ha una botiga amb un magatzem de productes colonials al mercat del Besòs, un bar dels Encants i un colmado de comestibles ecològics i artesanals al barri de Sarrià.

Sensació de buit

El consistori destaca que els llocs que ha col·locat a l’aparador engloben "el 3% dels prop de 2.000 establiments que hi ha en el conjunt de la xarxa". Tot i que figuren tots els que són susceptibles d’aixecar la persiana de nou, els locals inclosos en la licitació no comprenen tots els negocis que han quedat deserts en els últims anys i que han nodrit la sensació de buit als mercats de l’urbs.

Les places que consten a l’oferta engloben 196 números de parada, la paraula amb què l’Institut Municipal de Mercats denomina un espai comercial d’uns quatre metres de llarg per dos i mig d’ample. Una plaça sol ser un conjunt d’aquestes superfícies. El novembre passat, el govern de l’alcalde Jaume Collboni va precisar que 918 números de parada estaven vacants a finals del 2022, gairebé cinc vegades més dels que busquen inquilins ara.

Són diversos els motius que justifiquen el desquadrament entre xifres. Hi ha punts que han desaparegut de les licitacions periòdiques del consistori perquè han quedat inoperatius pel trasllat de comerciants a carpes provisionals, per reubicacions dins de la mateixa plaça o perquè les parades s’han desmantellat o estan pendents de ser-ho per aclarir passadissos o deixar nous serveis, instal·lant armaris frigorífics on guardar comandes o aules de cuina, per exemple. Entre el 2000 i el 2022, es van desmuntar 2.091 negocis d’alimentació als mercats de Barcelona.

El resultat de la subhasta i la capacitat de captar venedors als mercats són una incògnita fins que el concurs es resolgui d’aquí unes setmanes. En cas de no col·locar-se tots els establiments, encara quedaria una revàlida per cedir-los mitjançant una negociació entre l’Institut Municipal de Mercats i eventuals interessats. En l’últim precedent, només es va aconseguir atorgar un local pel procediment directe després de tancar-se el concurs.

L’ajuntament mostra optimisme per superar el desengany de la convocatòria passada. En aquest sentit, remarca que hi ha "una novetat important que permet pensar que es puguin adjudicar un nombre destacat d’espais".

Assenyala que, a diferència d’ocasions anteriors, "a tots els establiments i magatzems hi ha la possibilitat d’optar per una adjudicació inicial de tres anys". Les condicions de la licitació de finals del 2023 obligaven a acceptar concessions fixes de fins a un quart de segle. En canvi, aquesta vegada no s’imposa lligar-se a uns contractes tan llargs, almenys d’entrada.

Notícies relacionades

Al presentar l’oferta, el candidat ha de concretar si opta per un lloc per tres anys prorrogables a posteriori fins a completar l’adjudicació –que és de 12 a 25 anys, segons el local– o si prefereix subscriure-la per tot el termini des de l’inici. D’una elecció o una altra depèn quant costa agenciar-se el negoci: o se sufraga l’import de licitació per tot el període en què se cedeix l’espai o es costegen pagaments a terminis més assequibles per menys anys d’ocupació. Una vegada que s’hagi obtingut la titularitat, s’ha de finançar també un cànon mensual segons el mercat i el tipus de negoci, a més de les taxes de neteja i d’altres.

Provar sort amb una botiga durant un trienni permet assentar-se al mercat "sense haver de fer front a un pagament inicial alt", ressalta l’ajuntament. En aquest supòsit, s’ha d’abonar una quota al mes, amb "un preu mitjà d’uns 160-180 euros", calcula el consistori barceloní.