UNA història de SANT ANDREU... bar Versalles
Un bar que guarda l'ànima d'un barri
El Versalles, que complirà un segle el 2015, va ser un refugi durant la guerra civil
El Bar Versalles va renéixer per última vegada l'any 2010. Aquest emblemàtic local, convertit en una icona de Sant Andreu, ja estava en funcionament el 1915.
Fins fa poc es pensava que s'havia inaugurat el 1928, segons consta fins i tot a la porta d'entrada a l'establiment, però l'historiador Pau Vinyes va descobrir un vell programa de la festa major del barri del 1915 on ja l'esmentaven amb el nom de bar Petit Versailles. Per això, ja no falta gaire perquè l'establiment (Gran de Sant Andreu, 255) celebri 100 anys molt ben portats.
La història d'aquest bar és la història de Sant Andreu. Pere Riera, director i copropietari del renascut Versalles, parla d'aquest establiment ubicat als baixos de l'edifici de Can Vidal, com un local «amb la seva pròpia ànima i que reuneix l'essència de Sant Andreu, un barri i una gent a qui pertany». Per això, s'ha tractat de mantenir la decoració del local «tal com la guardaven els veïns a la retina», assenyala Riera. Les fotos i pintures que adornen les parets recorden com era el Versalles en la seva joventut.
Espai masculí
El subterrani del local va servir de refugi durant els bombardejos de la guerra civil. L'establiment llavors es deia Petit Versailles, però aquest nom afrancesat va acabar convertit en Versalles. El canvi es va produir en els primers anys de la dictadura franquista, ja que era obligatori castellanitzar els noms.
Notícies relacionadesLes parets del local són testimoni de l'evolució de la clientela. Com explica en la biografia del local Pau Vinyes, fins als anys 50, el Versalles era un territori solament per a homes. En aquesta dècada ja van aparèixer les primeres dones, però sempre acompanyant els seus marits, i fins als anys 60 no van traspassar les portes del local elles soles. «A la part superior del local hi havia una pianola i la gent venia a ballar. Aquí s'hi han format moltes parelles», explica Riera.
Maria Gràcia, veïna del barri, recorda amb enyorança els feliços matins de festa quan anava amb la seva família a fer el vermut al bar. «Ens ajuntàvem molta gent, era un moment màgic», afirma.
- Sánchez insisteix a "salvar el vaixell" però perd un altre peó
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Victòria del campió d’Europa (2-0) El Madrid topa amb Luis Enrique
- CICLISME El caos s’apodera de l’estrena del Tour amb Enric Mas de protagonista
- Normativa dispar Les platges catalanes sumen 8 ofegats sense una regulació comuna de seguretat
- Tancament del congrés del PP Feijóo es compromet a un «Govern en solitari» sense «cordó sanitari a Vox»: «O Sánchez o jo»
- Aranzels Trump, extasiat amb la seva pròpia estratègia però amb escassos resultats, amenaça de reactivar la guerra comercial i dispara la incertesa
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- És legal ficar el teu gos en una gàbia 8 hores al dia? L’advocat Xavi Abat et treu de dubtes: "Una abominació"
- Distribució i IA Amazon ja sap quin producte demanaràs tres mesos abans que ho demanis