REACCIÓ A L'ENCARIMENT DEL TRANSPORT PÚBLIC

Internet respon amb ofertes i ironia a la tarifa del metro i el bus

Una web ven paquets de targetes T-10 a baix cost gràcies al patrocini d'empreses privades

Un grup d'usuaris crea una associació per tractar un 'trastorn' que porta a colar-se sense voler

A l’esquerra, la pàgina web de promobilletes.com. A la dreta, una imatge del portal memetro.net.

A l’esquerra, la pàgina web de promobilletes.com. A la dreta, una imatge del portal memetro.net. / CARLOS MONTAÑÉS

3
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

L'home mediterrani té entre les seves virtuts la capacitat de riure's de si mateix quan l'aigua li arriba al coll; amb l'habilitat d'aguditzar l'enginy en temps difícils. I així és com ara, amb l'encariment del transport públic, internet s'ha convertit en mirall d'un enuig social que s'ha trufat de solucions i fina ironia, ja sigui amb una web que ven targetes T-10 a preu reduït gràcies al patrocini d'empreses privades o a través d'una associació que ha obert consultori a la xarxa després de descobrir untrastornque porta alguns usuaris aoblidar-seque han de pagar el bitllet.

La pujada del metro i el bus no va agafar desprevingut a ningú. L'alcalde Xavier Trias potser va despistar l'ingenu quan a principis de desembre va apostar per un augment no més enllà de l'IPC anual. «¿Què passarà? No ho sé», va dir en aquell ple municipal en què, com és lògic, havia de defensar els interessos dels seus ciutadans. El que va passar tres setmanes després va ser que l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va anunciar un increment del 12% en el preu de la T-10, fins als 9,25 euros. La notícia no va agradar a ningú. Va caure tan malament entre els viatgers de TMB, que alguns es van posar a treballar per trobar una manera de girar la truita.

BITLLETS 'LOW COST' / D'aquella reflexió va néixer el projecte de dos enginyers de la UPC, Daniel Martínez i Guillem Mateos, creadors del portal promobilletes.com, pàgina en la qual es poden adquirir títols de transport rebaixats gràcies al patrocini d'empreses privades. El funcionament és simple: l'internauta fa la comanda i la rep a casa en un termini de dos o tres dies juntament amb la publicitat de la firma que cofinança la targeta. D'aquesta manera, el viatger es pot estalviar fins al 50% en funció de la promoció vigent.

Fonts de l'ATM van confirmar ahir que coneixen aquesta iniciativa i que estan estudiant la seva legalitat. Els pares de la idea es reuniran demà amb l'administració reguladora i van explicar a Europa Press que confien que no hi hagi «cap problema» per poder seguir oferint les seves targeteslow cost a la xarxa.

De moment, la pàgina web només ofereix títols T-10 -el 70% de viatgers fan servir aquesta targeta- amb la intenció d'anar ampliant l'aparador els pròxims mesos. Un dels paquets promocionats, subjecte a l'augment de seguidors a Twitter, va causar el col·lapse del seu compte. Martínez va explicar que tenen «moltes empreses interessades en el projecte» i que, a causa d'aquest inesperat èxit, trigaran uns dies a enviar els bitllets venuts i subhastar-ne de nous.

Notícies relacionades

Al marge del negoci, a internet també ha nascut l'associació Memetro, nom amb què s'ha batejat un misterióstrastornde la personalitat. Qui el pateix, segons va concretar ahir a aquest diari David, un portaveu de la iniciativa, «és incapaç de recordar que s'ha de pagar el bitllet». La seva elaborada web permet endinsar-se en el peculiar món d'aquesta malaltia que encara no té cura però sí una causa: «L'elevat preu del transport públic». «La gent que pateix memetro ha de saber que no està sola. I com que no té remei, de moment els hem d'ajudar a portar-la de la millor manera possible». ¿Com? D'entrada, preparen una aplicació per a mòbil per poder rastrejar els revisors -sàpiguen que també n'hi ha de paisà- i premiaran els socis que aconsegueixin passar un any sense multes. Encara que sembli irònic, aquest projecte compta amb una subvenció de 800 euros de la Generalitat. Els van donar els diners perquè ho van presentar com una idea «artística i cultural que neix de la col·laboració en xarxa», i els faran servir, en part, per pagar sancions delsinfectats.

Si aquestes iniciatives els semblen lleugeres, sàpiguen que també poden optar per la mobilització: avui s'ha convocat una vaga d'usuaris del transport públic per protestar per les tarifes vigents des de l'1 de gener.