exposició

Una història d'anuncis

Una mostra fotogràfica recull l'evolució dels diferents mitjans de transport de Barcelona i dels missatges publicitaris que s'hi van exposar des del 1870 fins al 2010.

Un jove contempla imatges de l’estació de Correus.

Un jove contempla imatges de l’estació de Correus. / EL PERIÓDICO

1
Es llegeix en minuts
MARINA MUÑOZ BENITO
BARCELONA

La societat canvia, evoluciona i avança. I també ho fan els mitjans de transport, i així ho constataLa publicitat en el transport públic, una exposició fotogràfica que mostra, a través de la publicitat, els canvis i l'evolució de la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) des del 1870 fins al 2010. La mostra, que estarà oberta fins al 5 d'octubre, s'ubica a l'Espai Mercè Sala, situat al vestíbul de la L-5 de l'estació de metro de Diagonal.

L'exposició, que té com a objectiu donar a conèixer el patrimoni històric i cultural de la Fundació TMB, explica en ordre cronològic com era la publicitat que s'exposava als tramvies (que van començar a funcionar el 1872 i van desaparèixer el 1971), en els autobusos d'un i de dos pisos, en els troleibusos, en les parades de tramvia i bus, així com en els accessos, les estacions i els trens del metro. A més a més, s'inclou l'estat actual de l'estació de metro de Correus, avui tancada però que en el seu moment va ser el final del tram Lesseps-Correus.

Notícies relacionades

En una mica més d'un segle, la mobilitat a Barcelona ha experimentat un gran canvi. Un exemple és el pas dels tramvies tirats per cavalls o electrificats als actuals autobusos d'última generació propulsats per gas natural. Un altre, l'accessibilitat. «Abans hi pujaven els que podien i com podien, ara la xarxa es basa en un accés universal», explica Maite Tacias, responsable del patrimoni històric i cultural de TMB.

En la mostra, els visitants també poden analitzar com la publicitat s'ha desenvolupat a passos de gegant. Al començament del segle XX era simple i, en molts casos, pintada, i el més important era que la gent recordés el nom de la marca anunciada. En l'actualitat, aquesta es basa en els sentits: colors, com el blau, o elements, com una gota d'aigua, transmeten de manera implícita, per exemple, conegudes marques d'aigua. A tot això s'hi ha de sumar, a més a més, les facilitats que aporten les noves tecnologies.