INICIATIVA MUNICIPAL PER MILLORAR LA MOBILITAT URBANA
Manresa estrena un carril bici rebutjat pel comerç
La nova via creua tota la ciutat en un recorregut de més de vuit quilòmetres
Els botiguers critiquen la supressió de 70 places de pàrquing del centre
l’Ajuntament de Manresa ha completat aquesta setmana, aprofitant les Festes de la Llum, la senyalització dels 8,2 quilòmetres del nou carril bici que travessa la ciutat de punta a punta, des de la zona esportiva del Congost fins al parc de l’Agulla. L’estrena no ha estat exempta de polèmica per les crítiques que les entitats econòmiques han llançat contra el traçat, principalment per la pèrdua de 70 places d’aparcament al centre de la ciutat, ja que asseguren que perjudicarà encara més el comerç de proximitat.
L’itinerari surt del pavelló del Suzuki Manresa, travessa el casc urbà al costat de cotxes i vianants i torna a sortir de la ciutat fins a arribar a l’Agulla, un dels pocs espais de Manresa reservats fins ara per a ciclistes. Durant el recorregut, l’itinerari salva inevitablement els desnivells d’una ciutat amb una complicada orografia. Per crear el carril, el consistori l’ha senyalitzat durant les últimes setmanes amb reflectors i separadors, a part d’indicadors.
En alguns trams, el carril bici ocupa zones de vianants i, en altres, trams de la calçada per a cotxes, en vies cèntriques com la Muralla de Sant Francesc i el passeig de Pere III. En aquest últim, s’han eliminat quinze places de pàrquing entre les de Crist Rei i Espanya, a més de zones de càrrega i descàrrega.
TRAM POLÈMIC / Per aquest motiu, la Unió de Botiguers i Comerciants (UBIC), la Cambra de Comerç i la patronal Pimec (Petita i Mitjana Empresa) han reclamat la supressió d’aquest tram del carril i la recuperació del seu estat original. Els comerciants han tingut el suport de CiU, que en l’últim ple municipal va presentar una moció en aquest sentit. Va ser tombada pels grups del govern (PSC, ERC i ICV) i la CUP.
Els comerciants diuen que no s’oposen al carril bici, però creuen que el traçat escollit posa més impediments als conductors per trobar aparcament en una ciutat que en els últims anys ha perdut places gratuïtes i que ha ampliat les de pagament. «El comerç necessita ser una opció atractiva i el que és atractiu va relacionat amb el cotxe. Si no, sempre guanyaran els grans centres comercials de la perifèria», ressalta el president de la UBIC, Xavier Lanza.
FLUÏDESA PER AL BUS / El regidor de Via Pública, Joan Vinyes (ERC), nega que el carril bici generi dificultats per estacionar al centre de la ciutat. «Continua havent-hi aparcament de sobres», afirma. Vinyes constata que la majoria de pàrquings de pagament del centre no arriben mai a l’ocupació completa. A més a més, assenyala que la supressió de places en el polèmic tram del passeig evita les concentracions de cotxes que busquen lloc per aparcar i per aquest motiu dóna més fluïdesa al bus urbà.
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Guardiola, a prop de firmar el divorci
- Entrevista amb Anna Bacardit Càncer de mama metastàtic amb menys de 30 anys: «Mai em vaig trobar malament, per això no ho esperava»
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles