LITIGI PEL NOM D'UN negoci

Un restaurant de Barcelona haurà de pagar 413.000 euros per ús il·legal de marca

Un jutge condemna el Buda de Pau Claris a indemnitzar una empresa francesa

2
Es llegeix en minuts

Un jutjat d’Alacant ha condemnat l’empresa que gestiona el restaurant Buda, al carrer de Pau Claris, a pagar 413.000 euros d’indemnització per la utilització il·legal de la marca, que està registrada per la companyia propietària del famós establiment del mateix nom a París. És la indemnització més alta fixada fins ara per un dels jutjats de marca comunitària, que estan localitzats a Alacant. No és la primera vegada que la firma francesa George V Restauration, representada per l’advocada Lara Foncillas, guanya a Espanya un procés d’aquest tipus. L’any passat li van donar la raó sobre el Buda Bar de Madrid, un conegut local on els jugadors del Reial Madrid i altres famosos celebraven les seves festes, i també amb el Buddha de Palma de Mallorca.

Un jutge d’Alacant ha tornat a protegir la marca Buda i Buddha amb l’última sentència, en què declara que l’empresa catalana Galaxy Restauration infringeix dues marques comunitàries amb els signes Buddha Barcelona, Buda Barcelona i la imatge religiosa per distingir el seu restaurant de Pau Claris. Per aquesta raó, ordena al local barceloní cessar el trànsit econòmic d’aquests signes (és a dir, que haurà de canviar el nom), eliminar la seva pàgina d’internet i pagar la indemnització. Aquesta resolució ha estat recorreguda pel restaurant. Aquest diari no va poder localitzar cap responsable de l’establiment.

La resolució judicial detalla que la firma francesa és titular de les marques comunitàries Buda Bar i Bud-dha Bar, i argumenta que la defensa d’aquests dos distintius se sustenta en el fet d’evitar l’aprofitament indegut del seu propi prestigi i la dilució de les seves pròpies marques. Segons la demanda, la infracció l’ha realitzat l’empresa que regenta el restaurant de Barcelona, que, a més a més, fa servir en la seva publicitat aquesta identificació. Aquesta situació genera en el consumidor, segons detalla el jutge, el risc de confusió.

Notícies relacionades

FORÇA DISTINTIVA / Com que són marques compostes les que es troben en litigi, la sentència subratlla la importància de l’element que considera dominant. En aquest cas, són els termes Buda o Buddha. «Aquest nom sempre és l’inici del signe compost i no es pot dir que no tingui distintivitat per si mateix», explica. El magistrat al·lega que aquests termes estan units «conceptualment» al gràfic del Buda utilitzat pel restaurant demandat. I incideix en el fet que aquests termes aplicats a uns serveis tan llunyans del seu propi contingut, com ho són els restaurants, incrementen la seva força distintiva.

La sentència explica que «en la simplificació mental del nom del local que fa el client» quan es refereix al restaurant, utilitza el terme Buda. És el nom que es reté en la memòria, aclareix. Per tant, el públic reconeix l’establiment com a Buda». Aquest terme s’utilitza en els tiquets de consumició i en la publicitat. I un altre aspecte que afavoreix la companyia francesa: tant aquesta empresa, que té registrada la marca, com l’espanyola ofereixen el mateix servei: restauració.