Mig milió d'afectats
Simulacre en municipis de Barcelona per risc químic, avui: ¿Quan sonaran les sirenes i on?
Sonaran 50 sirenes de 22 municipis de quatre comarques i s'enviaran avisos als mòbils

Protecció Civil de la Generalitat farà aquest dimecres al matí un nou simulacre d'alerta per risc químic a l'àrea metropolitana de Barcelona que afectarà més de mig milió de persones. A les 10 del matí s'enviaran els primers avisos als telèfons mòbils i després sonaran 50 sirenes a zones properes a indústries químiques de 22 municipis. El simulacre afectarà la Zona Franca i el Port de Barcelona, un 25% de l'Hospitalet de Llobregat, i bona part del Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental. Com sempre, la recomanació és confinar-se al lloc més proper possible.
En concret, s'activaran cinc sirenes al Port i la Zona Franca de Barcelona i tres en set barris de l'Hospitalet que abasten una població de 72.554 persones censades com el Centre, Bellvitge, Gornal o Can Serra. Al Baix Llobregat s'activaran 26 sirenes que afectaran la meitat de la població de Viladecans i tota la població de Cornellà, el Prat, Sant Boi, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Santa Coloma de Cervelló, Sant Andreu de la Barca, Martorell, Abrera, Olesa de Montserrat i Esparreguera.
Al Vallès Occidental s'activaran nou sirenes: tres a Castellbisbal, dues a Polinyà, una a Santa Perpètua de Mogoda i tres més a Terrassa, aquestes últimes fora del nucli urbà i només en polígons industrials. Al Vallès Oriental s'activaran set sirenes: tres a Granollers, dues a Montornès del Vallès, una a Parets del Vallès i una altra a Lliçà de Vall. Un total de 36 escoles es veuran afectades i participaran en el simulacre.
A banda de tots aquests municipis, el so es podrà sentir també a Barberà del Vallès, Rubí, Sant Cugat del Vallès, el Papiol, Castellbell i el Vilar, Vilanova del Vallès, Canovelles, la Roca del Vallès, les Franqueses del Vallès, Montmeló i Esplugues de Llobregat.
La població censada en aquests municipis és de 496.247 habitants: 347.000 al Baix Llobregat, 72.564 al Barcelonès, en concret a l'Hospitalet, 67.000 al Vallès Oriental i 8.835 al Vallès Occidental. A més, cal sumar-hi més de 50.000 persones que treballen als polígons industrials afectats: 15.000 a Mercabarna, 12.000 a la ZAL Port i polígon Pratenc, 10.000 a la Zona Franca, i 10.000 a la Seat de Martorell. A més, afectarà també al trànsit de la zona, que inclou grans autovies com les Rondes de Barcelona, la B-23, l'A-2, l'AP-7, la C-16, la C-58 i la C-33 entre altres, però Protecció Civil no ha calculat de quants vehicles es podria tractar.
Als municipis on es farà la prova hi ha 73 establiments de risc químic afectats pel Plaseqcat: 18 al Barcelonès (14 de nivell alt, 3 de nivell baix i un sense classificació), 12 al Baix Llobregat (8 de nivell alt i 4 de nivell baix), 15 al Vallès Occidental (7 de nivell alt i 8 de nivell baix), i 28 al Vallès Oriental (16 de nivell alt, 10 de nivell baix, un sense classificació i un amb presència d'explosius).
Tant les sirenes com les alertes als mòbils afectaran només les zones afectades o properes a risc químic. En concret, a les 10 del matí s'enviarà un missatge Es-alert a través de les antenes més properes a la zona, missatge que arribarà als mòbils que tinguin cobertura de les seves companyies en aquelles antenes i durant un període determinat. El missatge alertarà de l'inici de la prova. Gairebé immediatament començaran a sonar les sirenes, amb el so de confinament, un so ondulant com d'ambulància. Es tracta de tres senyals d'un minut de durada separats per silencis de cinc segons. El so de les sirenes està pensat perquè se senti sobretot a l'exterior.
Protecció Civil recomana seguir les pautes de confinament, com quedar-se a casa o a l'immoble més proper, tancar les portes i finestres, desconnectar els sistemes de ventilació i esperar. En el cas de trobar-se en un vehicle, també es recomana buscar refugi tancat.
Al cap d'uns deu minuts s'activaran les sirenes per indicar la fi de confinament, un so pla més agut. I a continuació es tornarà a enviar un missatge als mòbils indicant la fi de la prova i un enllaç per omplir una enquesta anònima de valoració. En total es preveu que la prova duri uns 15 minuts.
Notícies relacionadesLa zona afectada per les sirenes i les antenes de telefonia no coincideix plenament, ja que aquesta última és superior. No obstant això, en cas real, la població propera sabrà que hi ha risc químic a la vora, per si poden evitar entrar a la zona de perill.
La delegada de la Generalitat a Barcelona, Pilar Díaz, ha dit que aquestes proves serveixen per provar si el sistema funciona i perquè la població aprengui a confinar-se. La directora general de Protecció Civil, Marta Cassany, ha dit que s'ha fet difusió de la prova perquè la població no s'espanti quan rebi el missatge o senti les sirenes.
- Homenatge a Casa Leopoldo
- Polèmica Nou ex consellers de Cultura, contra el trasllat de les pintures de Sixena: «Seria una pèrdua irreparable»
- PAU 2025 El Govern s’enreda amb l’ortografia en la selectivitat: ara diu que també penalitzarà en humanitats
- Serveis Socials Barcelona denuncia i aparta una treballadora que desviava prestacions socials
- Procés judicial L’entramat de Cellex suma 40 milions d’euros en actius a Luxemburg
- Guia pràctica ¿Què fer si et toca un Euromillones i ets l'únic encertant?
- Serveis Socials Barcelona denuncia i aparta una treballadora que desviava prestacions socials
- Estat autonòmic Sánchez accelera les transferències a Euskadi mentre continua aturada la delegació d’immigració a Catalunya
- Festival Una epopeia de soroll atonal a l'hora del vermut: així s'inaugura el Primavera Sound a 6 quilòmetres del Fòrum
- Procés judicial L’entramat de Cellex suma 40 milions d’euros en actius a Luxemburg