AMPLIACIÓ DE LA XARXA DE TRANSPORT
La línia 3 del metro s'enfila fins als barris de Roquetes i Trinitat Nova
El suburbà arriba a la zona nord de BCN després de cinc anys d'obres i de 30 de reivindicacions
El nou tram, que arriba a una profunditat de 74 metres, és el primer que s'estrena des del 2003

D’esquerra a dreta, Jordi Hereu, José Montilla i Joaquim Nadal, a l’arribar, ahir, a l’estació de Trinitat Nova. /
Es va fer la llum. Els barris barcelonins de Canyelles i Trinitat Nova estan des d'ahir units pel metro. Amb la inconfusible música d'una gralla com a fons, el president de la Generalitat, José Montilla, i l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, van estirar ahir els cordons que van descórrer un teló. I al fer-ho, els rajos del sol van entrar al vestíbul de la nova estació de Trinitat Nova, i va quedar inaugurada la prolongació de la lí- nia 3 del suburbà. L'acte simbòlic va posar fi a cinc anys de complexes i empipadores obres (els mateixos que feia que la ciutat no guanyava cap nou tram de metro) i també a tres dècades de reivindicacions veï- nals. Des d'ahir, el nord de Barcelona també existeix.
La línia verda (L-3) només va guanyar ahir 1,8 quilòmetres, però la seva importància no és només longitudinal, és més profunda. El metro, va indicar Hereu, arriba al barri de Roquetes carregat de "progrés i esperança", dos companys de viatge que demostren que amb la forta inversió que ha requerit l'obra (156,5 milions d'euros) "s'ha prioritzat la cohesió social i territorial", va subratllar l'alcalde. El resultat és que "augmentarà la qualitat de vida" de tot el districte, va vaticinar el president.
El naixement del nou tram és un homenatge als veïns i a les seves "justes reivindicacions", com va reconèixer Montilla. Primer, perquè han sabut mantenir-se inflexibles durant 30 anys reclamant el metro i, segon, i no menys important, perquè han aguantat estoicament cinc anys d'obres molt empipadores abans d'aquesta reparació històrica. "S'han fet mil voladures perquè el terreny era majoritàriament de granit", va precisar el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal. I encara que mil explosions fan molt soroll, "no se n'ha sentit parlar. Això significa que l'o- bra s'ha executat amb qualitat", va remarcar Hereu.
LA MÉS PROFUNDA
Mai fins ahir la llum solar havia entrat directament en una andana subterrània de metro. L'estació de Trinitat Nova --que funciona com a intercanviador amb la L-4 i la L-11-- s'ha convertit així en la primera amb il.luminació natural tot i que està excavada a 30 metres. Més avall queda encara la de Roquetes --56 metres sota terra--, la més profunda de Barcelona. En algun tram, el túnel arriba a 74 metres de fondària.
La parada de Roquetes es distingeix de les altres perquè s'accedeix a les andanes mitjançant set ascensors de gran capacitat que discorren per l'interior de dos enormes cilindres de formigó de 18 i 24 metres de diàmetre. Els elevadors poden transportar 23 persones cada un, a la gens menyspreable velocitat de dos metres per segon. Per si de cas, hi ha escales d'emergència.
Notícies relacionadesEl més gran dels dos cilindres de Roquetes és en si mateix una obra d'art. L'artista Salvador Juan Pere l'ha convertit en el muralViatge global, viatge local, viatge personal, una successió (ordenada cronològicament) de cridaners plafons que recullen impressions, frases, noms propis o records sobre la història dels últims 55 anys aportats pels veïns. L'estació de Trinitat Nova també té les seves pinzellades artístiques:Metamemòria--d'Enric Mauri--, un muntatge fotogràfic que emula un metafòric camp de roselles i que retrata el compromís ciutadà en la lluita pel progrés; iVoluntat i perseverança--d'Antonio Ortega--, que simbolitza les empremtes que han deixat les reivindicacions veïnals mitjançant suggerents taques negres.
L'obertura de les estacions de Roquetes i Trinitat Nova ha portat com a conseqüència que en les hores punta circulin 27 trens per la L-3, cosa que es tradueix en el fet que n'hi haurà un cada tres minuts i 13 segons. A més a més, amb les dues noves parades, la línia verda del sub- urbà passa a ser la segona del sistema metropolità amb el nombre més elevat d'estacions (26), només superada per la L-1.
- Distribuït a Catalunya Retirat un altre fuet tallat per salmonel·la: ja són tres marques afectades per aquesta raó
- HOSPITAL GREGORIO MARAÑÓN Boda a l’uci: l’Esther i el Javier es donen el ‘sí, vull’ en una emocionant cerimònia organitzada pels sanitaris
- Polèmica La família de Guillem Agulló acusa el Govern d'Illa de "silenciar" el premi en la seva memòria
- Violència masclista L’assassí masclista d’Algemesí, a la jutge, somiquejant: «¡A la presó, no! ¡A la presó, no! ¡Protegeixin-me!»
- Festival d’estiu Una poètica oda a la natura i a la dona inaugura el Grec