PLA PER MILLORAR LA XARXA VIÀRIA DE L'EIXAMPLE
BCN obrirà 28 km més de carril bici per l'augment explosiu de ciclistes
El 2007, l'any del Bicing, hi va haver 86.000 viatges diaris, gairebé el 84% més que el 2006
Els nous trajectes seran bidireccionals, a la calçada i amb una millor separació del trànsit
La imatge d'Urgell, que amb els seus sis carrils és un dels carrers més amples i motoritzats de Barcelona, reflectirà a finals d'aquest any a la perfecció com s'ha transformat el trànsit a la ciutat aquesta última dècada. Els ciclistes s'apoderaran d'una part de carrer d'Urgell, que pel costat Llobregat de la seva calçada tindrà un dels nous carrils bici estrella, ben separat de la resta del trànsit i de doble direcció en tot el seu llarg recorregut, des de Francesc Macià fins al Paral.lel. Les obres començaran la setmana que ve i formen part de l'ampliació de l'actual xarxa de carrils bici (128 quilòmetres) amb 28 nous quilòmetres.
La construcció de nous carrils i l'allargament dels existents és la resposta, una mica tardana, de l'ajuntament a l'augment espectacular del nombre de ciclistes diaris que ha experimentat Barcelona des de l'última dècada i l'autèntica explosió del 2007, provocada per la introducció del Bicing. Mentre que el 2006 es comptabilitzaven una mitjana de 47.000 viatges diaris, l'any passat la xifra es va disparar a 86.407, gairebé un 84% més.
"Ja s'han acabat els temps en què es tenia complex davant la bicicleta. Com que ens hem destacat per la defensa de l'ús de la bici pels carrers de Barcelona, construirem els nous carrils amb totes les conseqüències que això té", va dir ahir amb contundència el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez.
UNA XARXA COHERENT
Durant aquests últims anys, l'ampliació de la xarxa de carrils bici ha estat gairebé nul.la, sobretot en el concorregut de l'Eixample, on ara es concentraran totes les obres per aconseguir una xarxa més coherent i segura. Així, a més de carrils nous al carrer d'Urgell, Vilamarí, l'avinguda de Roma, Girona i Ribes, es prolongaran els existents que hi ha als carrers Consell de Cent, Diputació, Gran Via, Provença (que, a més, serà bidireccional) i la Diagonal. Així, aquesta última tindrà un carril des del Fòrum fins al parc de Cervantes, mentre que a la Gran Via es podrà anar des de les Glòries fins a la plaça Cerdà, sense l'actual interrupció entre el carrer d'Urgell i el passeig de Gràcia.
L'objectiu és aconseguir a l'Eixample quatre eixos horitzontals i quatre més verticals. El canvi més important en comparació amb els carrils existents serà la doble direcció i l'aparatós separador que ha d'augmentar la seguretat. El model que es col.locarà a Urgell i Provença està inspirat en la prova que s'ha fet al carrer de Sancho de Ávila, amb blocs de suro entre el carril bici i els carrils per al trànsit motoritzat.
Notícies relacionadesEl nou model, de 70 centímetres de llarg, serà una mica menys elevat (uns 12 centímetres) i menys ample (20 centímetres) i serà col.locat en diagonal per dissuadir els cotxes d'envair el carril bici, cosa que segueix passant contínuament als carrers de Diputació i Consell de Cent. Tot i això, de moment l'ajuntament de Barcelona no col.locarà els nous separadors en aquests últims carrers, els més insegurs de la ciutat per a les bicicletes i on es concentren la majoria de les infraccions. Els primers quatre mesos d'aquest any, 635 automobilistes i 1.510 motoristes han estat multats per envair el carril bici o estacionar-hi. Per la seva part, 598 ciclistes han estat denunciats per saltar-se el semàfor en vermell.
APRENDRE A CONVIURE Amb l'espectacular augment de ciclistes urbans --que abans es concentraven sobretot els caps de setmana--, els conductors a Barcelona estan aprenent a marxes forçades a conviure-hi. L'objectiu de l'ajuntament és que els ciclistes se sentin cada vegada més protegits, perquè també els més novells o temorosos surtin sense por en bicicleta per anar a treballar, a l'escola o a comprar. El consistori ha après, a més, que no s'han de situar els carrils bici a les voreres --com va passar amb els pioners, a la Diagonal i la Gran Via-- per evitar que hi hagi conflictes amb els vianants.
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Guardiola, a prop de firmar el divorci
- Entrevista amb Anna Bacardit Càncer de mama metastàtic amb menys de 30 anys: «Mai em vaig trobar malament, per això no ho esperava»
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles