PLA DE MOBILITAT URBANA

El tren i el metro hauran d'augmentar els seus viatges un 65% per evitar el col·lapse a BCN el 2018

2
Es llegeix en minuts
EUROPA PRESS / BARCELONA

La xarxa ferroviària que enllaça l'àrea metropolitana amb Barcelona --incloent-hi el metro en les seves rutes a l'extraradi-- haurà d'incrementar en un 65% els actuals desplaçaments per evitar que les principals vies es col·lapsin el 2018. Així ho ha advertit avui l'Ajuntament de la capital catalana que considera que els trens de rodalies de Renfe, els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i el metro hauran de realitzar 765.117 viatges més d'usuaris de fora de la ciutat en aquest any.

El regidor de Seguretat i Mobilitat del consistori, Ferran Julián, i el gerent de Mobilitat, Ángel López, han presentat avui els punts bàsics del Pla de Mobilitat Urbana de la ciutat, que analitza la situació actual i estableix algunes propostes per millorar la mobilitat de Barcelona. Julián ha advertit que "si es manté la dinàmica actual, amb un augment de l'ús del cotxe, la capital catalana patirà un col·lapse circulatori en les principals vies el 2018", cosa que "s'ha d'evitar" amb diverses accions, com "augmentar els usuaris del transport públic en els viatges de fora a dins de Barcelona i al revés".

Actualment, els turismes privats realitzen 2,36 milions de viatges per desplaçar-se i arribar a la capital en un dia laborable. Si no s'introdueixen mesures, aquesta tendència augmentarà fins a arribar als 2,94 desplaçaments en cotxe per al 2018, cosa que inevitablement comportarà una congestió viària "insostenible".

Propostes

Per fer possible que el tren, el Metro i els FGC assumeixin aquests 765.117 viatges més, l'Ajuntament proposa en el seu Pla Director d'Infraestructures de l'àrea metropolitana que la xarxa de Metro i de FGC tingui estacions per fer connexions fora del centre de Barcelona; és a dir, que els usuaris no es vegin obligats a anar fins al cor de la ciutat, com l'estació de la plaça Catalunya, per poder canviar de transport i arribar al seu destí.

També proposen ampliar la Línia 5 del Metro de Cornellà a Sant Boi, per poder tenir connexió amb els FGC. També, que la Línia 3 del Metro arribi fins a Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet (Barcelonès), i ampliar la Línia 1 del Metro de Bellvitge fins a Sant Boi del Llobregat. López també ha advocat perquè l'ampliació dels FCG de plaça Espanya fins a Francesc Macià arribi a la plaça de les Glòries i la zona de Barcelona Nord.

Respecte a les millores previstes en els trens de rodalies, l'Ajuntament proposa crear una línia que uneixi Catalunya de costa a costa, de manera que un usuari pugui agafar un tren a Malgrat de Mar i baixar a Vilanova i la Geltrú (Alt Penedès), sense necessitat de canviar de línia a l'estació de Sants de Barcelona.

Incidències a rodalies

Notícies relacionades

El gerent de Mobilitat ha reconegut que una part del pla de mobilitat es recolza en la millora dels trens de rodalies, malgrat les incidències que s'han registrat en els últims mesos. "És veritat que ens ho juguem a aquesta carta, però és que ho necessitem, perquè no hi ha una altra solució", ha apuntat.

"Admetre que Renfe és un fracàs i que no pot créixer més ens portaria a una congestió total del trànsit a l'interior de la ciutat de Barcelona, a una situació insostenible i a emetre més partícules de diòxid de carboni", cosa que incompliria el Protocol de Kyoto, ha apuntat.