Municipis i febre nadalenca

El ‘model Vigo’ aterra a les ciutats de la Gran Barcelona per promocionar-se per Nadal

El ‘model Vigo’ aterra a les ciutats de la Gran Barcelona per promocionar-se per Nadal

Gustavo de la Paz - Europa Press

7
Es llegeix en minuts
Gerardo Santos
Gerardo Santos

Ubicada/t a Badalona, Santa Coloma, Mataró, Martorell, Esplugues i Vilanova i la Geltrú

ver +

La campanya de Nadal, que començarà amb el ‘Black Friday’ la setmana del dilluns 20 de novembre, és la més important de l’any per als teixits comercials de les grans ciutats de la regió metropolitana de Barcelona, la denominada ‘Gran Barcelona’. Alguns sectors, com el de la botiga de joguines, es juguen les vendes de pràcticament tot l’any durant aquestes dates.

Coneixedors d’això, ajuntaments i comerciants esgoten les setmanes prèvies a aquestes dates per posar a punt les ciutats, que cada vegada més assumeixen el model que a Vigo (Galícia) ha popularitzat el seu alcalde, Abel Caballero, caracteritzat per importants inversions i espectacularitat mediàtica, especialment pel que fa al seu enorme i espectacular arbre de Nadal.

Aquest any, Caballero ha licitat de cop els serveis d’il·luminació i decoració nadalenca per a les campanyes dels següents quatre anys. Per fer-ho, ha pressupostat una despesa total de 9,48 milions (IVA inclòs), uns 2,37 milions cada any.

Per la seva banda, l’Ajuntament de Badalona, liderat pel també mediàtic Xavier García Albiol (PP), ha programat l’encesa de la seva il·luminació nadalenca per al 17 de novembre. L’endemà, l’alcalde inaugurarà el que assegura que serà, mitjançant encàrrec a Caballero, l’arbre il·luminat amb llums píxel «més alt de l’univers». Amb una despesa d’1,7 milions d’euros per als llums, la decoració i diverses activitats, el ‘model Vigo’ aterra així en el Nadal de la Badalona d’Albiol.

Badalona no és l’únic ajuntament que té marcada en vermell la campanya de Nadal al calendari. A Sabadell repeteixen el milió d’euros de despesa en decoració i activitats de l’any passat (967.414 € el 2023 davant el 1.024.052 € del 2022) i esperen poder tornar a reunir els 150.000 visitants que es van acostar el 2022 a alguna de les propostes nadalenques que va preparar el consistori.

Altres grans consistoris com el de Rubí (en els últims anys, el municipi català que més va gastar, per habitant, a la campanya de Nadal) han preferit renunciar als elements gegants de decoració i repartir les activitats per tota la ciutat, com també ho fa Santa Coloma, que busca l’impuls del comerç local. Sigui per imitació, inspiració o recerca d’alternatives, les urbs de la metròpolis barcelonina miren cap al ‘model Vigo’ de Nadal per impulsar campanyes i actes creatius que els posicionin per impulsar-se turísticament i econòmicament.

La millor campanya publicitària del món

«La decoració nadalenca et recorda que has de comprar», sentència Albert Vinyals, professor de Psicologia del Consum de la Universitat de Barcelona i autor del llibre ‘El Consumidor Tarat’. En la mateixa línia s’expressa Emili Vizuete, doctor en Estudis Empresarials de la Universitat de Barcelona i expert en comportament del consumidor: «Associem les sensacions d’aquesta festivitat amb el temps amb la família, disfrutar de bon menjar i beguda, l’alegria i el consum».

«Nadal és la millor campanya publicitària del món, no conec una època que estigui més marcada per comprar, compartir i ser feliç. És impossible superar aquesta època en termes de consum, és dins del nostre ADN», afirma Vizuete. «Ja fa més d’un mes que parlem d’Albiol i Vigo i de l’arbre més alt, tot això el que fa és estimular el consumisme», conclou Vizuete.

Moment de l’encesa de l’enllumenat de Vigo, Nadal del 2022, amb l’alcalde Abel Caballero alçant els braços /

JAVIER VÁZQUEZ

Mes i mig de Nadal

«Tot just encendre’s els llums de Nadal, es nota que la gent ve més a comprar. Són essencials per crear el clima», explica Jordi Obradors, gerent de l’associació Sabadell Comerç Centre. «Actualment, el Nadal és molt més llarg pel ‘Black Friday’. Abans, la campanya estava més concentrada. És beneficiós que sigui més llarga perquè el servei al client millora, i un fa les compres amb més cap i menys pressa», opina Obradors.

A Sabadell, l’aposta econòmica per la campanya de Nadal vorejarà aquest any el milió d’euros. Seran 967.414,10 euros, segons les dades facilitades pel consistori, en els quals s’engloben totes les activitats preparades, així com la decoració i la il·luminació. La seva alcaldessa, Marta Farrés (PSC), fa una valoració «molt positiva» de les anteriors campanyes: «En només dos anys, el Calendari d’Advent i els espectacles del programa ‘Somriu al Nadal’ s’han convertit en tota una referència per a la ciutadania i per a persones d’altres poblacions que venen a Sabadell», comenta Farrés a EL PERIÓDICO.

Façana de l’Ajuntament de Sabadell, decorada per Nadal /

AJUNTAMENT DE SABADELL

Concretament, i sempre segons les dades facilitades pel consistori, unes 150.000 persones es van acostar a alguna de les propostes nadalenques preparades pel Govern local l’any passat, a les quals s’han d’afegir les 100.000 que van seguir la cavalcada de la ciutat. «Des del dia 1 de desembre tenim activitats preparades, la qual cosa vol dir que durant gairebé un mes i mig la ciutadania disposa d’una oferta d’oci gratuïta per a tota la família», apunta Farrés.

«El Nadal treu gent al carrer i és important per a l’orgull de ciutat perquè posem i veiem la nostra ciutat molt guapa, ens dona capitalitat, activa l’economia i genera progrés col·lectiu», afegeix l’alcaldessa.

Reformular elements mastodòntics

A Rubí, el túnel de 35 metres i 42.000 bombetes led va ser el gran reclam del Nadal des del 2017 fins al 2021 (tret del 2020, que es va anul·lar per la pandèmia). La despesa global en l’enllumenat nadalenc el 2021 va ser d’uns 350.000 euros. D’ells, més de 230.000 van ser per al túnel de llum. De fet, Rubí ha sigut en els últims anys la ciutat catalana que més gasta per habitant a la campanya de Nadal: el 2021, van ser 3,66 euros per persona. El mateix any, Abel Caballero va gastar a Vigo 3,16 euros per veí.

El túnel de llum ubicat al carrer Maximí Fornés de Rubí consta de 42.000 bombetes led distribuïdes en 36 metres de llarg /

Ajuntament de Rubí

L’Ajuntament de Rubí informa que ja l’any passat «es va decidir no fer cap tipus de túnel de llum pel cost energètic i econòmic que tenia». Aquest any tampoc n’hi haurà. Tot i que des de l’Ajuntament assenyalen que encara s’està tancant la programació, a Rubí ja s’han adjudicat dues licitacions per a la instal·lació d’elements decoratius i lluminosos. Entre totes dues, sumen més de 357.000 euros, IVA inclòs.

«Les campanyes de Nadal a Rubí funcionen bastant bé perquè hi ha moltes activitats amb animació, decoracions i il·luminació, que ajuden a impregnar-se de l’esperit nadalenc i fan que la gent es quedi a la ciutat per comprar», afirma el president de Comerç Rubí, Miquel Ortuño. Des del consistori asseguren que l’any passat «la dispersió dels elements de llum per tota la ciutat va tenir una gran acollida per part del comerç i la ciutadania, que reclamava la descentralització d’aquests elements».

Ajudar el teixit comercial local

A Santa Coloma de Gramenet, la despesa per a la il·luminació i la campanya de Nadal es queda per sota del mig milió d’euros, tot i que es tracta de xifres provisionals, informa el consistori colomenc, ja que encara no s’ha acabat de tancar tota la programació.

El que sí que queda clar és que es prepara una campanya de Nadal d’estil descentralitzat, amb activitats repartides entre les quals destaquen el campament de la Fada Missatgera, la Fira de Nadal, la celebració de la nit de Cap d’Any a la plaça de la Vila i la segona edició de lacursa d’elfs ‘la Nadalenca’, la recaptació de la qual anirà a parar a la campanya de recollida de joguines per als nens que ho necessitin i que l’any passat va congregar 2.000 participants.

Com a novetat, el consistori instal·larà aquest any una pista sintètica de patinatge a la plaça del Rellotge, al Fondo, barri que acollirà una sèrie d’esdeveniments i activitats nadalenques dins del cicle ‘Viu el Fondo al Nadal’.

L’alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon, va prendre part en la primera carrera d’elfs, el 2022 /

Laura Guerrero
Notícies relacionades

«El comerciant valora molt que hi hagi una bona decoració a la ciutat», assegura Mar Masip, tècnica dinamitzadora de L’Agrupació de Comerciants i Industrials de Santa Coloma, entitat que durant el Nadal col·labora amb el consistori local per organitzar esdeveniments i activitats.

L’Agrupació anima els comerços a digitalitzar-se, «a no desistir i a ser competitius, ja que el comerç local té molt valor». El context, no obstant, els dona l’esquena: «Les grans superfícies i el comerç online són una competència completament deslleial contra la que costa competir», es lamenta Masip.