crítica

'Nine', nou menys vuit i mig

1
Es llegeix en minuts
QUIM CASAS

Rob Marshall

***

Estrena:22 de gener • Daniel Day-Lewis, Marion Cotillard, Nicole Kidman, Penélope Cruz, Judi Dench, Sophia Loren •Títol original:‘Nine’ • EUA / Itàlia • 118 minuts

No és la primera vegada –i té pinta de no ser l’última– que Hollywood adapta el cinema de Federico Fellini en clau musical, generalment després que aquesta adaptació s’hagi realitzat als teatres musicals de Broadway. Noches en la ciudad,del coreògraf i cineasta Bob Fosse, partia deLes nits de Cabiria, mentre queComença l’espectacle, del mateix Fosse, utilitzava elements deFellini 8 1/2. Nineés ja directament una translació de Fellini 8 1/2 als dominis de l’espectacle tal com s’entén a les tarimes de Broadway i els despatxos de Hollywood. ¿El resultat? Banalitzar i respectar a parts iguals l’estil de Fellini, i més en una proposta tan autobiogràfica com va serFellini 8 1/2.

Rob Marshall és el nou messies del musical després de l’èxit deChicago, però li falta la imaginació visual de Minnelli, Donen o Cukor. El seu principal problema és que no sap enllaçar bé les escenes de la realitat amb les fantasies coreografiades, en aquest cas fruit de les imaginacions del protagonista. La seva principal virtut és que treu partit de gairebé tots els actors –especialment de Daniel Day-Lewis i Marion Cotillard, excel·lents tots dos tant en el terreny dramàtic com en el musical– i d’un disseny de producció que no reviu la Itàlia lúdica dels anys 60, sinó la Itàlia que Fellini va vendre al món amb els seus films sobre estrelles i paparazzi.

Notícies relacionades

Poques coses varien entreNineiFellini 8 1/2. Hi ha seqüències, com tot el que concerneix l’amant del cineasta, encarnada per Penélope Cruz, o la passejada nocturna del director i la seva musa, Nicole Kidman, que són iguals, i fins i tot la música incidental recorda Nino Rota. En l’apartat coreogràfic, hi ha alguns moments que grinyolen

–la seqüència a l’estil Folies Bergère protagonitzada per la veterana Judi Dench, la molt pop de Kate Hudson–, mentre que les d’aire més intimista funcionen bé. Sobre la crisi del director que no sap què fer amb la seva nova pel·lícula, Fellini va dir més coses amb menys elements.Nine és més retòrica, més espectacle al gust hollywoodià, un tipus de cinema, d’altra banda, que al director de La dolce vita no el disgustava.