LA GALERIA
Ramon Moscardó i la veritat col·lectiva

’Martinet’. /
Els Moscardó són dos (Josep i Ramon), germans bessons i tots dos pintors. Van néixer junts (Barcelona, 1953), van jugar i van estudiar a la vegada, van exposar al mateix temps i les seves vides particulars van unides, però amb particularitats pròpies. En moltes coses són iguals –distingir-los pel que fa als trets físics és feina per a experts–, però en pintura es van diferenciar aviat i cada vegada són més diferents. Com ha de ser, ja que l’art és qüestió mental i en assumptes de l’ànima cadascú pensa i sent a la seva manera.
Ara Ramon Moscardó exposa a la sala Parés (Petritxol, 5, fins al 17 de novembre) i realitza un verdader esforç com a pintor. Amb els temps que corren, tendents a demanar petits formats per allò de la crisi que rosega els que no volen presumir de diners –d’haver-n’hi, n’hi ha–, presenta juntament amb els formats habituals uns tríptics i un quadríptic que demostren l’amplitud dels seus amors per Barcelona, Cadaqués i Begur. Són obres d’empenta, panoràmiques, vistes des de dalt i amb la voluntat d’abraçar amb el cos sencer –no només amb la vista– uns llocs que ens representen col·lectivament. I això també té els seus riscos; en especial en la nostra actualitat més recent, amb el dubte sobre els valors ètics d’aquells en què sempre havíem cregut –pocs, però incorruptibles al nostre entendre–i que ens defrauden més i més cada dia que passa. Però Ramon Moscardó ens torna la confiança quan veus que juntament amb escenes més detallistes –cafès i cases abarrocades, restaurants buits i vistes serenes sobre el mar– es lliura a la gran obra de descriure’ns Barcelona des del Tibidabo –dono un exemple– amb les atraccions en primer pla i la immensitat de les places, els carrers i les cases que formen el nostre teixit moral. Situats davant d’això, penso que si bé els individus som mortals i podem caure en totes les temptacions, la col·lectivitat és eterna i dóna nous ànims per seguir.
Notícies relacionadesRecordo que el Josep em semblava el més seriós dels dos Moscardó. Ara, vist el que en aquesta ocasió fa Ramon Moscardó, diria que tots dos són igual de lluitadors a favor de la veritat artística. És clar que un i altre saben riure i jugar amb els colors, però en aquesta ocasió Ramon Moscardó es desvela com a pintor que sap anar al fons de les coses igual que el seu germà. Descriu, però també explica que no tot és el moment d’observar, sinó que convé fer l’àmplia síntesi de tot el que s’ha viscut i deixar empremta de cara a la posteritat. I encara que la frase pugui semblar grandiloqüent, la conservo perquè el que queda, enmig de tanta manipulació i mentida del dia a dia, és l’afirmació que el que és col·lectiu no enganya.
Penso que aquesta és una gran exposició i que Ramon Moscardó s’hi afirma.
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Entrevista Andreu Buenafuente: «A hores d’ara ja no em preocupa aixecar polseguera»
- Investigació en marxa ¿Què ha passat a Cornellà? Les claus de l’atropellament múltiple al camp de l’RCD Espanyol
- Famosos La gran ficada de pota de Lola Índigo després de l’atropellament a Cornellà: ha hagut de demanar perdó
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Ministra d’Inclusió. El repte de governar Saiz: "És necessària la política del retrobament"
- Esmorzar de ‘Diario de Noticias’ i EL PERIÓDICO Illa: "Quan Catalunya i Navarra lideren, Espanya avança i Europa s’enforteix"
- Atletisme "¿La plata europea? Continuo sent el mateix pringat"
- TENNIS L’Alcaraz més "intel·ligent" se cita amb Sinner en la final de Roma
- La ronda italiana Fantàstica victòria d’Ayuso al Giro