crònica

Retorn a la BCN de Makoki

Makoki, el personatge.

Makoki, el personatge.

1
Es llegeix en minuts

El dibuixant Miguel Gallardo i el guionista Juanito Mediavilla, que segueix sent Juanito malgrat haver-ne complert 60, van demostrar ahir que conserven intacte el sentit de l’humor, tot i no tenir a mà «ni el whisky ni les ratlles» que se servien a la redacció d’El Víbora (i a gairebé totes les altres redaccions de Barcelona i Madrid) els anys 80. Els dos artistes van convertir la presentació de la reedició en tapa dura de Makoki: Fuga en la Modelo, publicat originalment el 1981 a El Víbora, en un viatge al passat ple d’anècdotes de l’època.

El 81 es van fugar de la presó Model de Barcelona deu presos, cosa que inspiraria una de les històries clàssiques i més documentades del còmic underground espanyol, La fuga de Elmo, que dóna títol al volum que ara reedita La Cúpula. «En aquella època no hi havia Google i vam anar a l’escola d’Arquitectes a demanar els plànols de la Model. Va ser amb els nostres dibuixos que El Vaquilla es fugaria poc després, ¿no?», va dir fent broma Miguel Gallardo.

Notícies relacionades

La basca de Makoki, Emo, Cuco, Niñato i companyia, un retrat sociològic satíric del Barri Xino de la Barcelona dels 80, ressusciten en una edició que inclou un pràctic diccionari amb l’argot quinqui que va convertir aquest còmic en el millor document del submón de l’època. Destaca la sense igual llista de sinònims de l’acció de masturbar-se: pajote, gayola, cambio de marchas, gallarda... Vocabulari que dóna idea de la idiosincràsia dels personatges.

Fuga en la Modelo va vendre als anys 80 20.000 exemplars, nombre que indica les dimensions del fenomen. La reedició va convocar ahir un centenar de persones a la Fnac de plaça Catalunya. El públic va riure les gràcies dels autors, però es va mostrar reticent a plantejar-los preguntes. Mitja hora després de l’inici de la presentació, Mediavilla va aixecar la sessió per anar «a prendre alguna cosa».