PRESENTACIÓ

La Fundació Dalí exhibeix un dibuix de pel·lícula

El geni empordanès va realitzar el 1937 uns esbossos d'escenografies per a un film amb els germans Marx que no es va arribar a fer mai

Montse Aguer, ahir amb El piano surrealista al castell de Púbol.

Montse Aguer, ahir amb El piano surrealista al castell de Púbol. / pere maruny / click art foto

2
Es llegeix en minuts
MARINA LÓPEZ
GIRONA

Salvador Dalí afirmava que els germans Marx estaven en el zenit de l’evolució de l’humor. Harpo Marx era fan declarat de La persistència de la memòria, els rellotges tous de Dalí. Fruit d’aquesta admiració mútua, el geni empordanès i el germà mut dels Marx van idear junts el guió d’un film. Va ser el 1937, durant el segon viatge de Dalí als EUA. Va decidir viatjar a la costa oest per trobar-se amb Harpo. Durant els descansos del rodatge d’Un dia a les curses van idear el film, i Dalí no va dubtar a realitzar esbossos d’escenografies. La Fundació Gala–Salvador Dalí n’ha adquirit un, anomenatEl piano surrealista, per 310.000 euros.

El primer títol del film que havia de durar uns 30 minuts era Girafes en amanida de lloms de cavall, però va deixar pas a un de més senzill:La Dona Surrealista. L’obra tractava sobre dues dones molt diferents i els embolics de faldilles amb els Marx. Una d’elles, Linda, és una esnob de classe alta promesa amb Jimmy, interpretat per un dels mítics germans. Però Jimmy coneix l’anomenada Dona Surrealista i se n’enamora perdudament. Aquesta dona encarna el món oníric que fascinava Dalí.

Durant el film, Jimmy es debat entre totes dues però al final cap guanya. La directora del Centre d’Estudis Dalinians, Montse Aguer, va explicar que Dalí va voler deixar el final obert, sense decidir «si guanya el món convencional o el dels somnis». El mateix artista va detallar que en el desenllaç resulta «impossible saber quin món és més absurd».

Notícies relacionades

Del guió frustrat que no es va materialitzar només en queden anotacions, una sinopsi mecanografiada i alguns esbossos que Dalí va fer de possibles escenografies. Un d’aquests dibuixos és l’última joia que ha incorporat la Fundació Gala-Dalí. Pertanyia a la col·lecció dels Marx fins que a finals de juny va ser subhastada a Christie’s, a Londres.

Montse Aguer va explicar que es tracta d’un carbonet i pastel sobre paper que entrellaça el món de Hollywood amb l’Empordà. Al dibuix, l’artista va fer clares referències a l’entorn del castell de Púbol. Hi apareix la piscina wagneriana, els xiprers fàl·lics del seu jardí o la font d’on raja l’aigua. L’obra es podrà veure lligada al seu entorn de Púbol fins al 30 de setembre. Després, s’integrarà en el recorregut permanent al Museu de Figueres.