al gra // entrevista AMB joan ferrer, pintor
Joan Ferrer: "L'ensenyament de l'art ofereix criteris i llibertat a l'alumne"

’PAISATGE TRANSGREDIT’. Inauguració de l’exposició a l’Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia. Pere II de Montcada, 8. Entrada lliure.
'PAISATGE TRANSGREDIT'.
Inauguració de l'exposició a l'Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia.
a les 10.00 hores
Pere II de Montcada, 8. Entrada lliure.
Joan Ferrer (Berga, 1937) viu l'art amb passió. Tanta que no pinta els seus quadros, els seus quadros són ell. Són peces fetes des del sentiment, però amb una treballada tècnica basada en la composició rigorosa, la textura rugosa i els colors adequats. Ara, aquest mestre de pintors i pedagog posa el seu talent al servei de l'educació. La Fundació Collserola, entitat dedicada a l'ensenyament i que aposta per l'art com a eina d'aprenentatge, l'ha invitat a exposar en una de les seves escoles. Fins dimecres, Ferrer guiarà personalment els visitants a través de la seva pintura.
--¿Per què és important l'art en l'educació?
--Perquè ofereix criteri i llibertat als alumnes. L'ensenyament està encotillat. I l'art és expressió de sentiments i llibertat d'acció.
--¿Creu que actualment s'estimula poc la creativitat?
--Per descomptat. Les escoles haurien de potenciar més la imaginació i la llibertat que proporciona l'art. Els nous plans educatius estan dirigits només a aprendre a guanyar-se la vida d'una forma pràctica, descuiden totalment la part humanista.
--¿Què poden aportar els seus quadros a la formació dels estudiants?
--Ensenyar que no n'hi ha prou de mirar, sinó que s'ha de saber veure. És una pintura que s'ha d'observar atentament, que necessita més d'una lectura. En ella hi ha una proposta, artísticament són quadros transgressors que van contra el que està establert.
--¿Estan preparats els joves per entendre aquesta pintura d'abstracció figurativa?
--Entendre la pintura no és fàcil. Requereix temps i experiència. Però penso que tothom té criteri per veure què està bé o no. Si un quadro no produeix un sentiment advers o positiu, si el que produeix és indiferència, no és un bon quadro.
Notícies relacionades--¿Com definiria les peces que formen aquesta exposició?
--He realitzat la il.lusió de la meva vida: enfrontar-me amb teles grans i demostrar qui sóc. El gran format m'ha permès canviar l'espàtula per la brotxa gran, fet que suposa fer una pintura més gestual. A més a més, mentre la preparava es va morir el meu mestre, Josep M. De Martín. Li tenia tant respecte que no m'atrevia a transgredir les seves ensenyances. I ara ho he fet. En aquestes peces m'expresso amb tota la meva força i sentiment.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Israel obre un nou front de guerra amb el seu atac a l’Iran
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs davant l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons. Els va pressionar més i va dir: a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE
- Pla de xoc a Catalunya El Govern destinarà 20 milions d’euros a reformar 70 residències d’avis i a crear 504 places noves
- Higiene bucodental Com eliminar la tosca de les dents a casa: el truc dels dentistes