ENTREVISTA

Javier Sánchez-Prieto: "Les pistes del Prat poden donar més de si"

El president de Vueling afirma que el pla de mesures implantat després de la crisi de l'estiu passat els ha portat a ser líders en puntualitat

getthumbsbyfilenamecamiy1ay

getthumbsbyfilenamecamiy1ay

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Fa poc més d’un any que Javier Sánchez-Prieto va assumir la presidència de Vueling en substitució d’Álex Cruz, que va ser nomenat president de British Airways. No ha sigut un any fàcil: l’estiu passat, Vueling va patir una gran crisi amb milers de passatgers afectats. L’aerolínia ha decidit trepitjar el fre aquest any per evitar que torni a passar.

-¿Què va passar l’estiu passat?

-L’acumulació de problemes es va concentrar en molt pocs dies, amb molts factors externs. No és que vulgui tirar pilotes fora, però hi va haver vagues a França, nivells altíssims de regulacions aèries... que van fer que la companyia no sabés respondre bé. Vueling no va crear els problemes, els va patir. Però podríem haver reaccionat millor.

-¿Com ha afectat aquella crisi la companyia i què han fet perquè no torni a passar?

-Durant aquella època els nostres nivells de satisfacció van baixar dràsticament, però ara podem dir que estem en els nivells que teníem abans de l’estiu passat. Amb la crisi que vam patir vam implantar unes mesures que van tenir un cost de 40 milions d’euros, i ara hem adoptat un altre pla d’acció amb una inversió de 15 milions més. Hem ajustat el nostre programa de vols, revisat i ampliat els temps d’embarcament, contractat més personal de cabina, més pilots, més persones a l’aeroport, més avions de recanvi, més gent a atenció al client... I també treballem amb l’aeroport, amb el handling, amb Aena, amb control del trànsit aeri... Tot plegat fa que l’operació sigui ara millor que abans.

-¿Com saben que ha millorat?

-Després d’iniciar el pla de mesures, acumulem 6-7 mesos tenint la millor puntualitat de l’aeroport de Barcelona o sent segons. Esperàvem la Setmana Santa perquè a nivell d’activitat és similar a l’estiu. Aquesta Setmana Santa vam aconseguir una puntualitat del 90% (al Prat va ser del 92%), mentre que el 2015 -el 2016 no és comparable, perquè hi va haver vaga a França i va caure al 58%- la puntualitat va ser del 78%. Vam millorar a pesar que vam operar 1.000 vols més durant la setmana, amb pics de 650 vols al dia -igual que a l’estiu-. Estem satisfets, però no ens podem relaxar.

-¿Pot garantir que aquest estiu no passarà el mateix que l’anterior?

-El que puc garantir és que estem molt més ben preparats. No passarà el que va passar l’any passat. Hi pot haver algun dia dolent perquè hi hagi una tempesta o es trenqui una balisa, sí, però el dia que passi estarem més ben preparats. Per Setmana Santa un dia es va parar un radar a les Balears, i la puntualitat d’aquell dia va ser al final del 81%. En un altre moment potser no hauríem aconseguit aquesta xifra.

-Acaben de celebrar els 100 milions de passatgers a Barcelona. ¿Com n’és d’important la xifra?

-La xifra és impressionant. Però no deixa de ser tan sols una fita. El més important per a mi és el que està al voltant d’aquesta xifra: Vueling està lligada a Barcelona i Barcelona està lligada a Vueling. L’any passat vam portar 16,5 milions de passatgers a Barcelona; la nostra capacitat de canalitzar l’atractiu de Catalunya és impressionant. Som un generador de llocs de treball, amb 3.500 treballadors directes i 2.000 més d’indirectes.

-¿Tanta dependència del Prat de Vueling és bona?

-A la majoria d’aeroports hi ha un operador amb una quota més o menys rellevant, és una situació relativament normal. La reflexió que fem va més enllà. El 2006, el Prat tenia 30 milions de passatgers, i nosaltres, dos. Ara, el Prat en té 44,5 milions, i Vueling, 16,5. Sí, és un joc, hi ha companyies que creixen i altres que baixen, però el nostre creixement ha anat lligat al del Prat. Vueling és un catalitzador de turisme, d’ocupació, de PIB.

-¿El Prat s’acosta a la saturació?

-Crec que hem de fer una reflexió sobre quin és el futur d’aquest aeroport. És una infraestructura amb una capacitat més gran del que avui dia s’està operant, però que pot estar artificialment restringida per elements mediambientals. Potser no és encara el moment, però caldrà fer una reflexió serena a mitjà i llarg termini de quines són les seves possibilitats de desenvolupament. Si en algun moment volem créixer, sobretot a l’estiu, s’haurà d’augmentar la capacitat de les pistes per hora, que actualment és de 72 operacions. El coll d’ampolla de les pistes arribarà abans que el de les terminals, i les pistes poden donar més de si. Per a nosaltres és crucial que una infraestructura com el Prat pugui seguir tenint capacitat de creixement i desenvolupament.

Notícies relacionades

-IAG està a punt d’estrenar Level a Barcelona. Si no hagués passat el que va passar l’estiu passat, ¿Vueling seria l’escollida per al llarg radi?

-No és qüestió del que va passar l’any passat, sinó de model de negoci. Estem centrats en el curt i mig radi, i el nivell de complexitat que suposa entrar en el llarg radi és altíssim. Considero que la decisió del grup és l’adequada: Level és un projecte molt atractiu que ajudarà Barcelona.