ANÀLISI

La pitjor temporada dels programes d'entreteniment de TVE amb Toñi Prieto al capdavant

La televisió pública passa una gran crisi en matèria d'entreteniment, amb la caiguda o el fracàs de vells i nous formats

la1entretenimiento

la1entretenimiento

3
Es llegeix en minuts
Redacción Yotele

Sens dubte, aquesta no ha sigut la millor temporada de La 1. La televisió pública va tancar el mes de juny passat amb un baix 8,7% de mitjana, mínim històric del canal i una dada completament allunyada de les que manegen les altres dues grans cadenes, Antena 3 (11,9%) i en especial Telecinco (15,5%), amb les quals abans pugnava cara a cara.

La 1 torna a passar una crisi significativa que s’ha anat agreujant durant tot el curs televisiu. ¿Un dels principals motius? El daltabaix de les apostes d’entreteniment, àrea dirigida per Toñi Prieto, que sota la seva deficient gestió ha caigut a una de les dades més baixes de la seva història en termes generals.

Tot i que sèries com ara ‘Cuéntame’ i la sorpresa de ‘Monteperdido’ han aconseguit salvar les nits que els ha tocat, els nous i vells formats d’entreteniment o han fracassat o han caigut als seus pitjors registres.

Ni es ‘Cena con mamá’ ni hi ha ‘Juego de niños’

Les estrenes de TVE en entreteniment han sigut aquesta temporada un fracàs absolut. ‘Cena con mamá’ arribava aquesta primavera per convertir-se en el ‘Mi casa es la tuya’ que La 1 un dia va tenir en el seu poder. Però precisament a l’enfrontar-se a l’espai de Bertín Osborne, el de Cayetana Guillén Cuervo s’ha hagut de conformar amb ser tercera o quarta opció de la nit, amb xifres entorn del 5% i 7% de ‘share’.

La mateixa sort ha tingut la tornada de ‘Juego de niños’ amb Xavier Sardà. El públic que al seu dia va veure aquest mític programa de finals dels 80 s’ha quedat sense conèixer aquesta nova versió, el màxim de la qual ha sigut un fred 8,5% i el mínim, un irrisori 4%. D’altra banda, i malgrat la seva correcta estrena i els bons comentaris, el breu ‘talent show’ ‘Prodigios’ es va acomiadar amb un 9,5% dissabte a la nit.

L’‘access prime time’ s’enfonsa amb ‘Lo siguiente’

Un dels espais més esperats d’aquesta temporada va ser ‘Lo siguiente’. El programa de Raquel Sánchez Silva naixia amb la clara intenció de mantenir o fins i tot superar les marques de l’‘Hora punta’ de Javier Cárdenas en l’‘access prime time’. No obstant, en menys de dues setmanes el programa va començar a caure al 5% de ‘share’, quedant per sota de ‘First dates’ i veient-se doblat o triplicat per ‘El Intermedio’ i ‘El Hormiguero’.

La renovació de continguts que va patir l’espai tampoc va fer remuntar la seva audiència, provocant que el 28 de març acabés per sempre i sense poder acabar la temporada. El seu successor, l’espai de zàping ‘TVEmos’, ha heretat les seves dades, tot i que en aquest cas ja és molt dir.

 ‘OT’ es desinfla i ‘Masterchef’ firma la seva pitjor edició

Malgrat que moltes franges com la de la tarda o el matí es troben en números vermells des de fa anys, La 1 comptava amb algun as a la màniga per al ‘prime time’. Un va ser ‘Operación Triunfo’, que amb la seva tornada a la tardor del 2017 va fer que la cadena aconseguís les seves millors mitjanes mensuals dels últims temps.

Notícies relacionades

Però la història del ‘talent show’ més famós de la televisió sembla estar condemnada a repetir-se, i en la seva segona edició (la desena en realitat) irremeiablement va perdre seguiment, tal com va passar fa 15 anys. Tot i que s’esperava que de cara a la seva recta final el públic s’hi reenganxés, finalment l’última gala va obtenir 11,4 punts menys que fa un any.

Per acabar-ho d’adobar, l’altre gran concurs, el que fa temporades que ajuda TVE a salvar els mobles, també es desinflava: ‘Masterchef’ ha perdut gairebé quatre punts d’una edició a l’altra, passant de marcar un gran 18,9% de mitjana a un 15% en el xoc col·lateral amb ‘Supervivientes’. Tot i que l’edició ‘Celebrity’ encara aconsegueix superar el 20%, la versió ‘Junior’ també va fer la seva pitjor mitjana, un 14,7%, davant el 16,7% de la temporada anterior. ‘Maestros de la costura’, de la mateixa productora, no ha aprofitat la seva segona oportunitat i perd també espectadors, amb un fred 11,7% de mitjana i gairebé 400.000 espectadors menys.