20 febr 2020

Anar al contingut

ENTREVISTA AL PRESIDENT DE RENFE, ISAÍAS TÁBOAS

La venda de l'AVE 'low cost' arrenca dilluns amb una oferta promocional

L'AVLO s'estrena el 6 d'abril amb un tren a les 9.25, un altre a les 16.25 i un tercer a les 20.35 hores

Dos dels combois pararan a Saragossa però ara per ara a cap altra estació intermèdia

Manuel Vilaseró

La venda de l'AVE 'low cost' arrenca dilluns amb una oferta promocional

DAVID CASTRO

Renfe està a punt de fer un gir històric en la gestió de l’AVE, a l’introduir el servei ‘low cost’, amb preus molt assequibles. El dia 6 d’abril començarà a circular l’AVLO i a les oficines de l’operador ferroviari ja es palpa el nerviosisme previ a la posada en marxa de tot gran projecte. El seu president, Isaías Táboas, avança en el seu despatx, en exclusiva per a EL PERIÓDICO, que «la venda dels bitllets començarà el dilluns 27 de gener al llarg del matí» i que dels tres trens diaris en cada sentit que es posaran en marxa dos pararan a Saragossa i el tercer serà directe. No hi haurà més parades intermèdies.

La data del tret de sortida de la venda és molt important. Qui adquireixi abans els bitllets tindrà més possibilitats d’aconseguir els més barats, tot i que per a l’arrencada «l’oferta de tarifes barates serà molt àmplia».

Més bitllets barats

«Hi haurà una promoció de llançament i per tant en els primers dies serà més fàcil trobar les tarifes més econòmiques», explica Táboas, que diu haver pres les mesures necessàries perquè el servidor aguanti la previsible al·luvió de consultes en les primeres hores. En l’oferta promocional del 25 aniversari de l’AVE, amb passatges a 25 euros per a tota la xarxa, la web de Renfe es va col·lapsar durant diverses hores.

L’adquisició es podrà realitzar de moment només a través d’una web específica (www.avlorenfe.com) i més endavant també a les taquilles, on «es cobrarà un cost de gestió».

El preu del bitllet oscil·larà entre un mínim de 10 i un màxim de 60 euros, amb tarifa reduïda de 5 euros per als menors de 14 anys. Com en els tots els ‘low cost’, ja siguin d’avió o de tren, qualsevol servei addicional s’haurà de pagar a part, ja sigui una maleta de més, el wifi o l’endoll per carregar el mòbil. El bitllet més barat a l’AVE surt ara a 37 euros però és pràcticament impossible de trobar.

Horaris de l’AVE ‘low cost’ entre Barcelona i Madrid per al 2020

Tres franges horàries

Els horaris estan fixats en tres franges molt delimitades. Els trens del matí sortiran a les 9.25 hores de Barcelona-Sants i a les 9.15 de Madrid-Atocha. Els de la tarda a les 16.25 i les 16, respectivament. I els de la nit a les 20.35 i a les 20. Més endavant, a partir del 4 de maig, s’afegirà un quart servei que sortirà a mig matí. A les 12.40 i les 12.50. I abans de finalitzar l’any se’n sumarà un altre encara per determinar.

El temps de recorregut serà el mateix que el de l’AVE. El de mitja tarda, que serà directe, tardarà 2 hores i mitja i els dos restants, amb parada a Saragossa, 2 hores i 45 minuts. La capital aragonesa no perdrà freqüències.

L’estació de destinació a Barcelona serà Sants (en el futur, també La Sagrera) i no el Prat, com havia planificat l’anterior Govern del PP. El directiu de Renfe opina que «no tenia cap sentit, en un servei la clau del qual és viatjar amb els trens plens, no acabar a l’estació més cèntrica i connectada de Barcelona». I retreu que «a Madrid l’estació si que anava a ser Atocha».   

Rendibilitat al límit

De moment, l’AVLO no pararà a cap altra estació intermèdia més enllà de Saragossa. Ni a Tarragona, ni a Lleida, ni a Calatayud ni a Guadalajara. «En aquest primer llançament no hem inclòs més parades per diverses raons. En primer lloc, perquè necessitem treure més rendiment als trens, amb temps de recorregut curts perquè puguin anar i tornar més vegades. En segon lloc, han d’anar plens. El seient ha d’anar sempre ocupat. Si algú pot comprar un Lleida-Tarragona, per exemple, jo no tinc cap seguretat que algú em vulgui comprar el Barcelona-Tarragona i després algú em vulgui comprar el Madrid-Lleida», argumenta Táboas. La parada de Saragossa, en canvi, si que és rendible perquè després hi ha bastantes possibilitats de vendre un Saragossa-Barcelona o una Saragossa-Madrid. 

El president de Renfe no descarta que més endavant hi pugui haver més parades. «Llancem un producte nou que hem de provar. Quan sapiguem amb més precisió com es comporten els nous clients, potser ens ho replantegem», afegeix, conscient que en «algunes poblacions» la seva exclusió «pugui costar d’entendre».

Si els trens no s’omplen «no és que guanyem menys diners», sinó que «els perdríem», una cosa que «no ens podem permetre com a gestors públics d’un producte que, a més, estarà en competència amb altres operadors», insisteix. La rendibilitat calculada per a aquest servei és del voltant del 3%, realment molt ajustada i qualsevol desviació pot derivar en pèrdues.

«No podríem absorbir tots els passatgers del pont aeri»

El client que busca caçar l’AVLO «és el que no agafa l’AVE pel preu», segons el president de Renfe. «Sobretot sobretot els joves que viatgen amb cotxe compartit o en autocar, o les famílies que van amb automòbil», explica, tot i que no desdenya captar també passatgers de la connexió aèria de baix cost entre Madrid-Barcelona que ara s’inclinen per l’avió davant l’AVE per una qüestió de preu. Però aquests no són el seu principal objectiu. És més, la proposta de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, d’eliminar el pont aeri li sembla inviable a curt termini.

«Ni la via, les estacions ni els trens tenen ara mateixa capacitat per absorbir els 2,5 milions anuals de passatgers que transporta el pont aeri», adverteix Táboas, tot i que admet que a mitjà termini en els viatges de fins a 600 km de distància el ferrocarril «està cridat a tenir un paper més important per raons mediambientals». «Però cal fer-ho d’una manera planificada, en això no es pot improvisar», rebla. 

A diferència de les aerolínies de baix cost, a l’AVLO no s’augmenten les files de seients, per la qual cosa la distància entre les butaques serà la mateixa que a l’AVE. Les places que es guanyen, gairebé 50, es deuen a l’eliminació de la cafeteria i de les classes Turista Plus i Club. «Quan a mitjans de l’any que ve arribin els nous trens encarregats per a aquest servei específicament, augmentaran en 40 més, arribant a les 581. També es podran fer composicions dobles, que arribarien a gairebé 1.200 passatgers», afegeix el president.

Renfe no tem l’aparició de nous competidors. A primers de l’any que ve, els ferrocarrils francesos (SNCF) estrenaran també cinc circulacions entre Madrid i Barcelona sota el model de ‘low cost’. I a primers del 2022 aterraran els ferrocarrils italians de la mà de l’espanyola Ilsa amb 32 circulacions diàries.

«L’AVLO ens servirà també per comprovar quin impacte pot tenir la competència a l’AVE i així estar més ben preparats», assenyala el president de la companyia espanyola. La reclamació que està sorgint en diversos llocs d’Espanya perquè també s’implanti un AVE ‘low cost’ li sembla interessant. «És bo que ja s’estigui demanant una cosa que encara no ha nascut», indica, i anuncia que quan arribin els nous trens el 2021 «serà el moment de planejar-ho on pugui ser rendible».