Espai urbà i mobilitat

La implantació de la zona de baixes emissions, entre els 58 projectes de Terrassa per a Next Generation

Entre les propostes –que sumen una inversió de més de 17 milions d’euros– s’hi inclou la compra del primer autobús elèctric de la ciutat

La implantació de la zona de baixes emissions, entre els 58 projectes de Terrassa per a Next Generation
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Ajuntament de Terrassa (Vallès Occidental) ha presentat 58 projectes per a la convocatòria d’aquest any del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) en el marc dels fons europeus Next Generation.

El conjunt d’iniciatives, que sumen un cost de 17.378.216 euros, segueixen tres grans línies d’actuació: la implantació de la zona de baixes emissions; prioritzar el transport públic col·lectiu i la mobilitat activa en entorns urbans i metropolitans; i la millora i digitalització de l’activitat dels serveis públics de transport.

«Molts dels projectes que presentem a Next Generation tenen a veure amb la millora de la ciutat, prioritzant l’ús del transport col·lectiu, oferint una alternativa al vehicle privat [...] Cal millorar l’accessibilitat, contribuir a la pacificació del trànsit i millorar el transport públic, gràcies a la tecnologia i la digitalització dels serveis de control de trànsit», explica la tinenta d’alcaldia de Territori i Mobilitat, Lluïsa Melgares.

Zona de baixes emissions

Entre els 58 projectes de la proposta municipal per a la mobilitat hi ha la implantació de la zona de baixes emissions, que els municipis de més de 50.000 habitants han de crear abans del 2023.

El consistori preveu la instal·lació de càmeres per al control d’accés de vehicles mitjançant la lectura de les matrícules associada a l’etiqueta ambiental. Paral·lelament, també es preveu utilitzar la infraestructura per controlar els accessos a les àrees per als vianants i per al càlcul dels vehicles que accedeixen per cadascuna de les portes d’entrada.

En relació amb el control de la ZBE, l’Ajuntament de Terrassa ha sol·licitat la implantació de vuit plafons que informaran la ciutadania de l’estat de la qualitat de l’aire en temps real, de restriccions que s’activin o incidències, entre d’altres.

Dos nous Park & Ride

Park & RidePer tal de promoure la intermodalitat de transport, el consistori proposa crear dos nous Park & Ride: un a l’estació de Renfe Terrassa Est i un segon a l’estació de FGC de Les Fonts.

Això implicarà la instal·lació de càmeres de lectura de matrícules que permetran vincular els usuaris de l’aparcament amb usuaris del tren i, així, afavorir-ne l’ús.

Paral·lelament, també es preveu incorporar un nou sistema intel·ligent de gestió de zones d’estacionament regulat amb parquímetres intel·ligents que permetin establir una política de preus en funció de l’etiqueta ambiental.

Transport públic i mobilitat activa

Dins de la segona línia d’acció, relacionada amb el transport públic i la mobilitat activa, s’inclou la compra del primer bus elèctric de la ciutat. Amb aquesta adquisició, la flota egarenca comptaria amb 33 vehicles híbrids i un d’elèctric.

Per fomentar l’ús del transport actiu es preveu la creació de nou carrils bici i vehicles de mobilitat personal (VMP) per tal d’ampliar la xarxa d’itineraris a 10.451 metres.

També s’han presentat iniciatives per a la millora de l’accessibilitat de diversos carrers i per executar les obres necessàries per a la conversió en zona de vianants d’algunes vies, l’ampliació de voreres i la millora d’encreuaments

La tercera bateria de projectes d’aquesta línia contempla la millora de l’accessibilitat en els serveis públics de transport amb la instal·lació de noves marquesines i parades accessibles.

Tercera línia i pressupost

Quant als projectes de gestió intel·ligent i sostenible, el consistori ha plantejat un sistema de motorització de la mobilitat per obtenir dades sobre els desplaçaments a peu i amb bicicleta o de detecció de vehicles mitjançant sensors Bluetooth per a l’obtenció d’informació de temps de recorregut en temps real.

També s’ha sol·licitat un programa de centralització semafòrica per a la digitalització de la gestió del trànsit a les vies de circulació de la xarxa primària que, es preveu, permetrà una millor adaptació dels semàfors a les condicions reals de circulació.

Notícies relacionades

El cost total del projecte ascendeix a 17 milions d’euros, 12.872.377 dels quals corresponen a la part sol·licitada en la convocatòria del MITMA; 4.505.839 aniran a càrrec de l’ajuntament; i els 100.000 restants corresponen a una ajuda de la Diputació de Barcelona.

Més notícies de Terrassa a l’edició local d’EL PERIÓDICO

Temes:

Terrassa