Mobilitat
La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
Tots els vehicles hauran de portar instal·lat un dispositiu de control a distància, cosa que permetrà conèixer la seva activitat en temps real i detectar possibles irregularitats. També s’exigirà un nivell mínim de català als conductors.
Per donar una sortida al sector, la norma crea la figura del vehicle d’alta disposició
Es vol evitar que rebutgin viatges curts o que cobrin més de l’establert

La futura llei catalana del taxi contempla eliminar progressivament l’activitat dels vehicles de transport amb conductor (VTC) en l’àmbit urbà, que quedarà reservat en exclusiva al servei de taxi. També exigirà un nivell mínim de català als conductors. I tota l’activitat dels vehicles es controlarà a distància per evitar possibles infraccions.
Després de sis anys d’espera, el Govern va presentar ahir finalment en el Consell del Taxi la seva proposta de norma, l’objectiu de la qual és "ordenar i conciliar el sector", en paraules de la directora general de Transport i Mobilitat, Susi López.
La iniciativa busca posar fi a la forta confrontació entre taxis i VTC. Aquests últims, concebuts inicialment com a serveis de precontractació a empreses, han vist com la irrupció de les plataformes digitals va agilitzar-ne el funcionament fins a equiparar-lo en els últims anys amb el servei de taxi. L’oficialment anomenada llei de transport de persones en vehicles de fins a nou places es proposa tornar al punt de partida, i afavorir el servei regulat del taxi.
A l’Àrea Metropolitana de Barcelona hi ha actualment 10.500 llicències de taxi i 990 autoritzacions de VTC urbanes i interurbanes. La proposta presentada ahir contempla que les noves llicències urbanes s’atorguin únicament a taxis, mentre que els permisos dels aproximadament 600 VTC que operen dins de l’AMB exercint un servei urbà s’aniran extingint gradualment, en una "transició suau".
Per donar una sortida a aquest sector, la norma crea una nova figura: els vehicles d’alta disposició. Els VTC podran operar sota aquesta figura, si bé sota noves condicions, ja que s’hauran de contractar amb un mínim de dues hores d’antelació i oferir un servei a l’usuari de com mínim una hora seguida.
Hi haurà algunes excepcions: durant grans esdeveniments com el Mobile World Congress, tant els VTC com els vehicles d’alta disposició podran prestar un servei de reforç equiparable al del taxi. Així mateix, els municipis tindran l’opció de convocar llicències estacionals per cobrir necessitats concretes i temporals. La llei inclou a més una regulació específica per a les limusines, amb precontractació mínima de 12 hores i també durada mínima d’una hora.
Noves llicències
Una cosa que interessa especialment és si la nova norma permetrà obrir noves llicències. Actualment, l’AMB es troba en un context de limitació de l’oferta, segons va indicar la directora general de Mobilitat, per "raons d’interès general": l’àrea urbana supera els nivells de contaminació permesos per la Unió Europea, alhora que hi ha una ocupació de l’espai públic pròxima a la saturació. Aquestes circumstàncies són les que les sentències judicials han considerat necessàries per poder limitar l’oferta, i que han servit fins ara a l’Administració per frenar l’avenç dels VTC. La proposta de llei indica que en aquest context, l’Administració només podrà dispensar nous permisos quan es demostri que hi hagi una demanda no coberta únicament amb noves llicències de taxi, al considerar-se un servei d’interès públic per tenir tarifes regulades i l’obligació d’atendre tots els usuaris sense cap discriminació.
En un escenari de normalitat, sense problemes de congestió ni contaminació, la proposta indica que l’Administració convocarà primer concursos de llicències per a taxis, i només si no es cobrissin, s’obriria una segona convocatòria per a VTC.
Dades i control digital
Una altra novetat que planteja la llei és que tots els taxis i VTC hauran de portar instal·lat un dispositiu de control a distància, que permetrà conèixer la seva activitat en temps real, detectar irregularitats i sancionar telemàticament, sense necessitat d’agents al carrer. En l’actualitat hi ha centenars de VTC amb llicència interurbana operant il·legalment a Barcelona, una situació que es pretén corregir amb la nova norma. També es vol evitar que els taxis rebutgin viatges curts o que cobrin tarifes per sobre de l’establert, una cosa que passa en especial quan encotxen turistes. "S’han acabat aquestes pràctiques de persones que actuen abusivament", va dir Tito Álvarez, el portaveu d’Élite Taxi, principal representant del sector, que es va mostrar molt satisfet amb el contingut de la proposta.
La infraestructura de dades també servirà per analitzar l’oferta i la demanda, ajustar la planificació i decidir sobre l’obertura de nous concursos.
Competència lingüística
Una altra novetat és que la nova llei preveu obligar els conductors, tant de taxi com de VTC, a tenir el nivell B1 de català. Fins ara la llei no incorporava cap requisit lingüístic més enllà del que determina el codi de consum ("els usuaris tenen el dret d’expressar-se en llengua catalana").
La mesura es preveu aplicar amb caràcter retroactiu i els professionals tindran un període de dos anys per adaptar-s’hi. Així mateix, per obtenir una nova credencial com a professional serà necessari acreditar la competència lingüística. Aquesta mesura ha sigut llargament reclamada per Plataforma per la Llengua, que, si bé exigeix que s’inclogui el nivell B2, considera la incorporació d’aquest requisit lingüístic "un canvi històric respecte als drets lingüístics dels usuaris i ha d’inspirar altres sectors professionals", va manifestar ahir en un comunicat.
Notícies relacionadesA més, les plataformes d’intermediació hauran d’estar registrades i assumir responsabilitat sobre els taxis amb què treballin, de manera similar al que passa amb les plataformes de pisos turístics.
En el conjunt de Catalunya hi ha 15.000 taxis i 4.074 VTC interurbans. Tito Álvarez va reclamar també al PSC, ERC, Junts i els Comuns que recolzin la llei. De fet, el text s’espera que sigui registrat pròximament al Parlament, després d’una ronda de contactes del Govern per incloure-hi modificacions, a fi que pugui ser aprovada com a proposició no de llei (PNL).
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima