CONTROL AUDIOVISUAL

Multa de més d'un milió d'euros a 'Sálvame naranja' i al canal Neox

La CNMC sanciona Tele 5 per publicitat encoberta i la cadena d'Atresmedia per incomplir el codi d'autoregulació infantil

salvame

salvame

3
Es llegeix en minuts

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha imposat dues multes a Atresmedia i a Mediaset de 594.102 i 528.373 euros, respectivament, per incompliment del Codi d'Autoregulació Infantil, en el cas del canal Neox, i per publicitat encoberta, en el programa de Tele 5 'Sálvame Naranja'.

Segons especifica en una nota feta pública aquest dijous, 2 de juny, la CNMC ha constatat que Neox va vulnerar l'article 7 de la llei general de comunicació audiovisual (LGCA), a l'haver qualificat la sèrie 'Dos hobres y medio' com a "apta per a tots els públics", i haver emès entre el 30 de juny i el 30 d'octubre del 2015, un total de 327 capítols d'aquesta sèrie nord-americana, amb 20 d'aquests episodis ocupant part de la franja horària de protecció reforçada (que va des de les 17.00 a les 20.00 hores, de dilluns a divendres). Per això, li imposa una sanció de 484.852 euros.

L'organisme supervisor també multa Atresmedia amb 109.250 per emetre a Neox la pel·lícula 'American Playboy' el 4 de novembre del 2015 amb la qualificació de no recomanada per a menors de 12 anys en la franja horària entre les 22.29 i les 0.09 hores. La comissió entén que "la temàtica de la pel·lícula, les imatges de contingut sexual explícit i els continguts relacionats amb relacions sexuals per interès econòmic mereixen una qualificació de '+16' o '+18'". Es dóna la circumstància que Mediaset també va ser sancionada per l'emissió d'aquesta mateixa pel·lícula, i les mateixes raons, el gener del 2015. 

PUBLICITAT ENCOBERTA

Pel que fa a Mediaset, la Comissió considera que ha contravingut l'article 18.2 de la LGCA, a l'emetre publicitat encoberta de productes relacionats amb la salut al programa de Tele 5 'Sálvame Naranja'. En concret, durant l'emissió de l'espai els dies 11 i 30 de juny del 2015, es va difondre un microespai de caràcter divulgatiu relacionat amb la salut, denominat 'Aprende a cuidarte', protagonitzat pel doctor Gutiérrez amb el presentador del programa.

"En cap moment de l'emissió del microespai es va advertir del seu tractament com a publicitat, ni va aparèixer cap sobreimpressió en aquest sentit", subratlla la CNMC, que ha conclòs que "existeix una clara vinculació entre els consells impartits als microespais de salut i les telepromocions, mitjançant fórmules que reenvien de manera òbvia als productes promocionats posteriorment en el mateix programa. Per tant -afegeix la resolució-, aquesta forma de presentació és susceptible de contribuir a generar una confusió o error al teleespectador sobre la naturalesa i caràcter del microespai relatiu als consells sobre la salut".

L'article 18.2 de la llei LGCA, afirma que "està prohibida la comunicació comercial encoberta i la que utilitzi tècniques subliminals".

Contra les dues resolucions fetes públiques aquest dijous, Atresmedia i Mediaset podran interposar recurs contenciós administratiu davant l'Audiència Nacional, en un termini de dos mesos.

EXPEDIENT A TVE

A més de les sancions, la CNMC també ha fet públic aquest dijous  que ha incoat un expedient sancionador a RTVE pel possible incompliment de l'article 18.2 de la LGCA, a l'emetre publicitat encoberta al programa 'La mañana'. En concret, durant l'emissió del programa que presenta Mariló Montero el 29 de març del 2016, "es va emetre sense identificació publicitat que es pot qualificar com a encoberta d'una franquícia de gimnasos".

Notícies relacionades

En un reportatge del programa es parla de la salut i els beneficis de l'exercici físic mentre apareixen en pantalla imatges del gimnàs i les clientes fan exercici, amb presentacions reiterades de la marca, tant a la paret del gimnàs com a les samarretes, i diverses sobreimpressions en pantalla.

La CNMC aprecia la possible existència d'una finalitat publicitària i promocional, amb una possible incitació directa a la utilització dels serveis d'aquest gimnàs. El regulador recorda que la incoació d'aquest expedient no prejutja el resultat final de la investigació. S'obre ara un període màxim de sis mesos per a la instrucció de l'expedient i per a la seva resolució per la CNMC.