LA CLASSIFICACIÓ PER EDATS A LA TELEVISIÓ

La CNMC ultima els 'rombes' del segle XXI

La nova senyalització a la pantalla busca unificar la imatge en totes les cadenes i orientar el teleespectador

La Comissió Nacional del Mercat i la Competència planteja 'pictos' semblants als que ja s'utilitzen en videojocs

3
Es llegeix en minuts
MANUEL DE LUNA / BARCELONA

La Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC), organisme públic que des del 2013 té assignada la regulació del mercat audiovisual espanyol, té previst aprovar els pròxims dies un nou disseny per presentar a les pantalles dels televisors la qualificació per edats de continguts a la televisió. Aquesta nova imatge, per anunciar la valoració dels programes, serà la versió per al segle XXI del que tradicionalment es coneix com els rombes (fórmula que va estar vigent a TVE des dels anys 60 fins a principis dels 80).

L'estiu passat, tots els grups audiovisuals que formen part del Codi d'Autoregulació (RTVE, Atresmedia, Mediaset, Net TV, Veo TV i la Federació d'Organismes de Ràdio i TV Autonòmica), així com les principals associacions d'usuaris, van acordar un nou codi de qualificació per edats a la televisió. Aquest document és molt exhaustiu (i fins i tot bastant complex), ja que busca detallar els diferents tipus de continguts que pot oferir la tele, i catalogar-los per grups d'edat, a partir de set paràmetres: violència, por o angoixa, sexe, discriminació, drogues, conductes imitables i llenguatge. Els grups d'edat aprovats també són set: "Especialment recomanat per a la infància", "Apte per a tots els públics", "No recomanat per a menors de 7 anys", "No recomanat per a menors de 12 anys", "No recomanat per a menors de 16 anys", "No recomanat per a menors de 18 anys" i "Continguts X".

Aquest codi ja existeix --i està en vigor des del mes de setembre passat--, amb uns resultats en què tots els actors de l'acord estan "moderadament" satisfets: és un pas endavant per aclarir, informar i orientar l'espectador, encara que a vegades hi ha programes que no es qualifiquen com la competència considera encertat. Però al marge d'aquest detall, queda un últim punt important, que ara està ultimant la CNMC: com plasmar aquest dens codi en imatges clares i de fàcil identificació per a l'espectador.

INFORME PRÀCTICAMENT TANCAT

Encara que la CNMC no vol avançar aquest nou disseny, fonts del mateix organisme han reconegut que la presentació de la qualificació per edats es basarà en un tipus de pictogrames molt semblants als que en l'actualitat s'utilitzen per qualificar els videojocs. Així, els continguts audiovisuals es podrien identificar amb 'pictos' que ja són habituals en el món dels videojocs, com els de terror (que podria ser una aranya blanca sobre fons negre), la violència (un puny tancat sobre fons negre) o el del llenguatge obscè (un entrepà de còmic amb signes). Un portaveu de la CNMC ha confirmat a EL PERIÓDICO que la proposta de la representació gràfica de la qualificació per edats està "pràcticament tancada", i que només queda que el consell de la CNMC, que es reuneix setmanalment, l'aprovi. Això sí, aquesta setmana, última de Nadal, no hi ha reunió, "però d'aquí pocs dies estarà aprovada", assegura el portaveu de l'organisme regulador, que precisa que "les cadenes encara tindran un temps d'adaptació fins que sigui plenament operativa".

Julia López de Sa

SUBDIRECTORA DE LA CNMC

"Amb la nova senyalització, s'haurà fet un gran pas perquè el control parental sigui efectiu" 

Notícies relacionades

En unes declaracions recents sobre aquest tema, la subdirectora d'Audiovisual de la CNMC, Julia López de Sa, va assenyalar que l'interès de la Comissió no és sancionar, "sinó conscienciar i convèncer els mitjans que protegir els menors i donar-los un contingut de qualitat pot ser un bon negoci", i va apuntar que, quan la nova senyalització estigui en aplicació, "s'haurà fet un gran pas perquè el control parental sigui efectiu".

López de Sa també defensava que la nova normativa situarà Espanya "en línia amb els països més avançats". "L'objectiu és que s'estenguin a tots els continguts i pantalles i que els pares els coneguin. És una tasca difícil que s'ha d'estendre no només als prestadors de continguts, sinó també a la indústria", assegurava la subdirectora de la CNMC.

Temes:

Nens