òbit

Ruperta i la Família Telerín es queden òrfenes

Mor als 88 anys el premiat dibuixant José Luis Moro

Moro i les seves criatures.

Moro i les seves criatures.

1
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

És possible que el nom de José Luis Moro Escalona resulti poc conegut, sobretot per a les noves generacions. Però aquest dibuixant, que va morir dimarts a Madrid, als 88 anys, a causa d'una llarga malaltia, va ser el creador, entre moltes altres coses, de la Família Telerín i de la carbassa Ruperta del popular concurs de TVE-1 Un, dos, tres, de Chicho Ibáñez Serrador.

Nascut el 22 de desembre de 1926, José Luis Moro es va iniciar en el món de les revistes com a dibuixant, i van ser els seus treballs publicitaris i en el món de l'animació els que li van donar fama mundial. El 1955 va fundar, juntament amb el seu germà Santiago, els Estudis Moro, pioners de l'animació publicitària, el primer, com a dibuixant, i el segon, com a operador de càmera. Van firmar un contracte amb l'empresa Movierecord, els anuncis de la qual s'exhibien a totes les sales de cine i, posteriorment, per televisió.

Notícies relacionades

L'any 1964, Moro va aconseguir fer-se un lloc a la televisió amb l'encàrrec de TVE titulat ¡Vamos a la cama...!, inicialment un anunci, amb música de Máximo Baratas i Antonio Areta, que indicava als nens de la casa que la programació infantil de la cadena s'acabava i que era hora de deixar de mirar la tele. Va ser així com va néixer La Família Telerín, composta per Cleo, Teté, Maripí, Pelusín, Colitas i Cuquín, que deien el següent: «Porto un encàrrec de part de la tele: ja és hora que els petits ens en anem al llit», i cantaven: «¡Hale! / Vamos a la cama, / que hay que descansar, / para que mañana / podamos madrugar».

De les mans de Moro també van sortir personatges com la carbassa Ruperta, la Botilde, el Chollo i l'Antichollo, tots del concurs Un, dos, tres, així com diverses sèries d'animació (Cantinflas, Marcelino Pan y Vino) i pel·lícules, com Katy, la oruga. Moro va rebre més d'un centenar de guardons internacionals de publicitat, entre ells tres palmes d'or al Festival de Cannes i el Millor Cine Publicitari de Venècia.