Permet compartir imatges i text il·limitat a les xarxes socials

Instagram, més enllà dels 140 caràcters

La immediatesa, l'ús de filtres fotogràfics i l'enaltiment estètic són les seves marques de qualitat

2
Es llegeix en minuts
MARQ MARTÍ

"No he abandonat la meva Canon, però el meu iPhone s'ha convertit en un company inseparable d'instants que m'encanta compartir", sentencia la periodista d'EL PERIÓDICOMayka Navarro. Aquesta és la filosofia d'Instagram. Fins ara, pel que fa a qualitat tècnica, un dispositiu mòbil no pot competir amb una càmera rèflex digital. Però els recursos interactius i multimèdia delssmartphones s'han multiplicat amb l'arribada de les xarxes socials. "Avui mana la immediatesa”, diu Mayka.

Prop de 15 milions d'igers --abreviació d'instragramers, terme pel qual es coneix els usuaris d'aquesta aplicació-- fotografien i descriuen el món prement amb el dit polze la pantalla tàctil d'un dispositiu que fa 200 grams i cap a la butxaca. “La irrupció d'Instagram està sent un terratrèmol”, confessa Mayka. L'aplicació, que va emergir fa només 15 mesos, ofereix funcionalitats exclusives.

AInstagram la fotografia, que es pot retocar fàcilment mitjançant filtres artístics, cobra protagonisme pel seu enaltiment estètic. Però això no ho és tot. Segons la periodista, que es confessa enamorada de l'aplicació,“disposes de quadros de text molt més amplis”. Els missatges criptogràfics de Twitter destaquen per la seva síntesi, però a vegades l'usuari pretén anar una mica més enllà dels 140 caràcters.

El protagonisme pictòric que ha agafat la plataforma en els recentsdisturbis de Grècia reivindica el creixement del denominatperiodisme ciutadà. Molts professionals de la comunicació entreveuen una amenaça en la participació dels usuaris en la difusió d'informació, però Mayka Navarro només hi veu avantatges: “Elsigers m'han ajudat a complementar informacions mitjançant les seves aportacions a Instagram”.

Tot i així, l'aplicació té alguns defectes pel que fa a l'accessibilitat. Fins araInstagram només es pot utilitzar mitjançant telèfons iPhone. Més enllà d'aquesta restricció, grans marques han identificat en l'exclusiva segmentació de la plataforma una oportunitat única. El perfil d'usuari mitjà d'Instagram, que disposa d'un telèfon car i una tarifa de dades amb contracte, ens parla d'un llindar determinat d'ingressos econòmics. L'estratificació social de l'iger juga a favor de l'aplicació, com a mínim, des d'una perspectiva comercial.

Conegudes cafeteries, marques de cotxes i companyies hoteleres potencien la faceta aspiracional d'Instagram mitjançant exclusives promocions i iniciatives a través de les xarxes socials. La marca d'automòbils Ford va organitzar durant l'última campanya de Nadal un concurs en què es convidava elsigers a participar-hi aportant fotos originals per guanyar un cotxe.

Instagram, a debat

Mayka Navarro --Maykitaa Instagram-- i Aurora Michavila --Auroramichavila--, una de les iger més populars d'Europa amb més de 80.000 seguidors, participaran aquesta tarda en la xerrada Instagram, red social de fotografía y plataforma publicitaria.

La reunió tindrà lloc aquest dijous 16 a les 19.00 h a la seu d'INFECAR, a les Palmes de Gran Canària. L'acte s'inclou dins del marc de la celebració del Colaboratorio, una iniciativa de la productora canària Meideistudio.

Notícies relacionades

Un dels debats més interessants que es plantegen en l'actualitat és l'acceptació per part elsigersde l'ús de càmeres rèflex a Instagram. Segons explica Mayka, “hi ha usuaris reticents a utilitzar càmeres complementàries a les del mateix telèfon”. Aurora Michavila es rebel·la contra aquest dogmatisme i la majoria de fotos que l'han fet cèlebre a la plataforma estan preses amb una càmera digital convencional.

El debat està servit. El que queda clar és que, a cop de polze,Mayka ens continuarà informant sobre això.