Frau

‘Vishing’. Quan l’estafador et truca al mòbil

  • Més de 2.000 mil persones cauen en l’última modalitat detectada per la Policia

  • L’estafador convenç una víctima que li doni les seves dades per «tornar-li» els diners que li havien robat

FOTO BAJADA DE 123RF EL 26 DE JUNIO DEL 2020  LLAMADA TELEFONICA  MANO  TELEFONO  MOVIL  LLAMAR  MARCAR  LLAMADA  FOTO DE 123RF

FOTO BAJADA DE 123RF EL 26 DE JUNIO DEL 2020 LLAMADA TELEFONICA MANO TELEFONO MOVIL LLAMAR MARCAR LLAMADA FOTO DE 123RF

2
Es llegeix en minuts
Luis Rendueles
Luis Rendueles

Redactor

Especialista en sucesos, investigació

ver +

La Policia Nacional ja combat l’última modalitat de fraus i estafes per les xarxes i els telèfons mòbils. Es diu ‘vishing’ i comença quan rebem una trucada al telèfon mòbil. Una veu amable ens anuncia que hem sigut beneficiaris d’una promoció o que poden tornar-nos uns diners retinguts per error. Qui ens parla pot dir-nos que treballa per al nostre banc o en un centre comercial on hem comprat mobles anys enrere.

«Utilitzen trucades personals de veu per guanyar-se la confiança de les víctimes», explica el comissari José García-Serrano, responsable de la Brigada contra el Frau de la Unitat Central de Ciberdelinqüència. Els estafadors aconsegueixen així les dades bancàries del suposat premiat per la seva fidelitat.

L’última modalitat del ‘vishing’ detectada per la policia s’utilitza per posteriorment entrar a les cases de les víctimes a robar. Algú truca i ens diu que per la nostra fidelitat, ens repararan gratis un vell moble que vam comprar fa anys. L’objectiu és enviar a aquests suposats empleats perquè els obrin la porta de casa i després robar-hi.

¿Com aconsegueixen aquesta informació els delinqüents del ‘vishing’? El comissari García-Serrano ho explica: «Els delictes a la web són una translació dels que abans es feien al món físic. Alguns segueixen vigilant les bústies dels portals i saben si hi ha anuncis o compres de mobles antics. En altres casos, senten coses, obtenen informació i fins i tot poden tenir accés a bases de dades de clients de botigues gràcies a alguns exempleats».

No és fàcil seguir la pista de les xarxes de ‘vishing’. La policia nacional n’ha desmantellat dues, que estan pendents de judici. El número de telèfon des del qual ens truca qui ens vol estafar està «emmascarat». A la pantalla del mòbil hi apareix un número normal, res sospitós, però és fals. «És un altre número, aleatori, que no està a nom de ningú. Els delinqüents ho aconsegueixen gràcies a aplicacions de mòbil», afegeix el comissari.

Notícies relacionades

El ‘vishing’ s’està utilitzant també per a estafes del gas i la llum. Aconsegueixen de nou bases de dades de clients d’una companyia elèctrica. Llavors truquen, gairebé sempre a restaurants, en dies de molta clientela, gairebé sempre els dissabtes. «Els diuen que tenen pendents diversos rebuts i que si no paguen ja els 1.200 euros, els tallen la llum en aquell moment. Molts paguen», indica García-Serrano

I al país de la picaresca ja s’ha donat el cas del doble ‘vishing’. La policia va detenir un home que oferia material electrònic en una pàgina web. La primera estafa consistia que no entregava el material que les seves víctimes pagaven. La segona era el ‘vishing’ en sentit estricte. Amb la informació que li havien donat les seves víctimes per comprar-li els suposats aparells, ja tenia els seus números de telèfon mòbil. Llavors, passats uns dies, els hi trucava. «Sabem que han sigut víctimes d’una estafa, sisplau, necessitem les seves dades bancàries ‘online’ per procedir al seu reembors». Llavors, utilitzava aquestes dades per tornar a carregar diners a les seves targetes de crèdit. Hi va haver centenars de víctimes, més de dues mil denúncies. 

Temes:

Estafes