Onze desplegaments de l’UME i un buit amb el procés
L’incendi iniciat a Paüls ha atret el tercer desplegament de la Unitat Militar d’Emergències a Catalunya per nombre d’efectius i mitjans utilitzats, amb 240 militars i 68 vehicles. Durant els governs de Puigdemont i Torra, no va rebre cap crida de la Generalitat.

A la Unitat Militar d’Emergències anomenen LIC a l’operació en la qual els seus especialistes s’han implicat a les Terres de l’Ebre. Les sigles al·ludeixen a la més comuna de les seves missions, lluita contra incendi forestal, per la freqüència i intensitat amb què es repeteixen a Espanya. En aquesta ocasió, el sinistre iniciat a Paüls ha atret el tercer desplegament de l’UME a Catalunya per nombre d’efectius i mitjans utilitzats: 240 militars i 68 vehicles repartits pels escarpaments del parc natural dels Ports.
L’UME ha tornat a donar un cop de mà a Catalunya després de dos anys, el 2023 i el 2024, en què no va ser requerida la seva aportació, i al cap de 16 anys en què el període més gran d’absències de la famosa unitat militar coincideix amb els anys del procés. Cap crida el 2015, ni el 2016, ni el 2017, ni el 2018.
Des del 2009, la Unitat Militar d’Emergències ha sigut reclamada 11 vegades per ajudar en catàstrofes a Catalunya. I va ser l’infern desencadenat a les muntanyes de la Jonquera entre el 22 i el 26 de juliol del 2012 l’ocasió del desplegament català més gran dels seus soldats. La Generalitat d’Artur Mas va demanar llavors la intervenció de l’UME, i aquesta va enviar 428 militars i 105 vehicles.
Aquell sinistre de la Junquera va atraure un de cada set membres de la plantilla total de la unitat, i és descrit per un veterà bomber militar amb base a Torrejón com una de "les sortides més demandants" que han atès. L’incendi es va saldar amb més de 13.000 hectàrees cremades, quatre morts en dues onades encadenades de focs i un lloc propi en la història de desastres –provocat aquest per una imprudència en una cuneta– de Catalunya i de la resta d’Espanya.
Una relació diferent
La relació de l’UME amb Catalunya ha sigut diferent de la que té la unitat amb la resta de comunitats assolades per incendis forestals. "No és que hagi regnat la normalitat", comentava, sense amagar la seva perplexitat, l’anterior cap de l’UME, el general Luis Manuel Martínez Meijide, quan sorgia el tema dels quatre anys seguits sense cap crida de la Generalitat.
Va ser sota governs de Carles Puigdemont i Quim Torra, malgrat que en el període del procés es va donar un dels tres pics estadístics d’incendis forestals registrats a Catalunya des de la creació de l’UME, l’octubre del 2005: 136 focs declarats el 2017. No obstant, el mateix període sense crides també coincideix amb una etapa vall quant a hectàrees cremades: menys de cinc-centes aquell any 17.
Hi ha hagut una situació de prevenció a l’UME per aquest incendi català, amb el quarter general, a la base de Torrejón (Madrid), observant, i els BIEM (Batallons d’Intervenció d’Emergències) 4, de Saragossa, i 3, de València, en alerta, fins que van haver d’enviar els seus efectius.
La Generalitat es va bastar sola amb el foc. Una altra cosa van ser les tempestes litorals del novembre del 2018, amb més de 1.500 trucades al sistema català d’emergències i no poca tensió en aquesta estructura.
L’escassa superfície sinistrada del 2017 es va multiplicar per 11 el 2019, quan el Govern de Quim Torra va tornar a activar el mecanisme de petició d’ajuda estatal. L’UME va reaparèixer en territori administrat per un president independentista amb el seu segon desplegament en mida a Catalunya: 275 militars per dia i 89 vehicles entre el 26 i el 29 de juny del 2019, en el sinistre de la Ribera d’Ebre, iniciat al terme de la Torre de l’Espanyol (Ribera d’Ebre).
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Obituari Mor Toni Cruz, membre de La Trinca i productor televisiu, als 78 anys
- Tennis Un imponent Alcaraz jugarà la seva tercera final seguida a Wimbledon
- Empreses Els tres fills del fundador de Mango Isak Andic assumeixen l’herència de manera equitativa
- MUNDIAL DE CLUBS Xabi Alonso trenca amb l’oficialisme d’Ancelotti i demana reforços després de quedar-se sense Zubimendi
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça posa màxima pressió a Ter Stegen per forçar la seva sortida