Educació estudia canviar el mètode per comparar les dades any rere any

La nova Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació proposa introduir "punts d’ancoratge" en les proves perquè siguin més útils i fiables.

Educació estudia canviar el mètode per comparar les dades any rere any
2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La directora de la nova Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació, Núria Planas, va expressar la voluntat de treballar en un nou tipus de proves que mesurin les competències bàsiques de l’alumnat de 6è de primària i de 4t d’ESO que permetin la "comparació científica" any a any dels resultats, com ja fan proves internacionals com PISA o PIRLS.

Des del Departament d’Educació i FP van remarcar el perfil científic del nou organisme, destacant que no es tracta d’un canvi de nom –l’ens que dirigeix agafa el relleu i assumeix les funcions que tenia el vell Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu– sinó que vol ser una altra cosa.

De fet, durant la presentació, ahir, dels resultats de les últimes proves de competències bàsiques, des de l’Agència es van centrar a remarcar que "científicament" no es poden comparar els resultats de les proves d’aquest any amb els del curs passat per la inexistència de "punts d’ancoratge". És a dir, si les proves cada any són diferents i no hi ha unes preguntes fixes que es repeteixin any rere any per avaluar uns coneixements concrets, no és "científic" comparar els seus resultats (tot i que és inevitable fer-ho, i socialment –les famílies, per exemple– o els periodistes, és comprensible que ho facin, davant una gràfica en la qual es mostra l’evolució de les notes matèria a matèria, any a any).

Més enllà d’aquest plantejament –es van donar detalls sobre per què l’actual format de les proves fa que no siguin "científicament comparables", però no sobre com ho faran perquè les pròximes proves sí que ho siguin– el Departament va presentar també ahir algunes mesures –la majoria d’elles ja en marxa o, com a mínim, presentades–, per remuntar els resultats.

Visites a empreses i xerrades

La directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu, va explicar que, per fer front als mals resultats en Ciències, s’impulsarà un programa per acostar les professions STEAM a l’alumnat, amb visites a empreses i xerrades formatives en els centres. De moment, es posarà en marxa un pilot en 250 centres de primària i ESO a partir del curs vinent (seguint la lògica que ningú vol fer enginyeria si no sap què és l’enginyeria).

També es portarà a terme un pilotatge en 250 centres educatius on la inspecció avaluarà els resultats en Matemàtiques i en Comunicació lingüística, i proposarà millores. Així mateix, es desplegarà també el programa PCAMT, de pensament computacional i matemàtiques, en 900 centres de primària amb resultats mitjans, amb l’objectiu de millorar la franja alta.

Notícies relacionades

Andreu va reconèixer que alguns alumnes no han sabut respondre algunes preguntes perquè no entenien els conceptes que se’ls plantejaven, per la qual cosa va assegurar que "el Departament continuarà publicant les concrecions curriculars amb els sabers mínims a què han d’arribar els alumnes".

Es preveu que les concrecions en les matèries de Ciències estiguin finalitzades a l’octubre. A més, "s’està treballant en orientacions i exemples d’activitats que els docents poden realitzar a l’aula", va afegir.

Temes:

Educació