La lluita contra el narcotràfic
La Guàrdia Civil intercepta 1.500 quilos de droga en sis mesos a l’aeroport de Barcelona, un 427% més que l’any passat
Les confiscacions al port han sigut de 3.500 quilos, un 60% menys
La Policia Nacional intensifica la lluita contra els narcos a Catalunya: requisa en sis mesos 4.500 quilos de droga, un 36% més que fa un any

Control de la Guardia Civil en el aeropuerto de Barcelona /
L’aeroport de Barcelona ha experimentat en el primer semestre del 2025 un considerable increment de confiscacions de droga. La Guàrdia Civil n’ha intervingut 1.600 quilos, cosa que suposa un 427% més que els primers sis mesos del 2024, quan es van confiscar 303 quilos tant a passatgers que arriben a la capital catalana com als qui se’n van. Del tipus de droga requisada aquest any destaquen els gairebé 1.100 quilos de marihuana, quan el 2024 en van ser 157, i els 372 quilos de cocaïna, ja que l’any passat en van ser 39.
Responsables de la Unitat de Policia Judicial de la Guàrdia Civil a Catalunya remarquen el sorprenent de les xifres ja que per via aèria és «més difícil» traficar amb grans quantitats de droga, a diferència del transport marítim, en què els narcotraficants aprofiten que els barcos tenen més capacitat de càrrega. També han apuntat que aquestes confiscacions fluctuen ja que els traficants són «molt dinàmics» i proven qualsevol ruta possible per eludir els controls policials.
Aquest creixement d’aprehensions a l’aeroport contrasta amb un descens significatiu al port de Barcelona. En aquesta infraestructura la Guàrdia Civil va requisar 3.511 quilos de droga en els primers sis mesos de l’any, un 60,15% menys que en el mateix període del 2024, quan se’n van requisar 8.808 quilos. La cocaïna continua sent la droga que més presència té, un 77% del total, per la facilitat del seu transport marítim per contenidor camuflada en mercaderia legal. No obstant, aquest 2025 la Guàrdia Civil va localitzar al port de Barcelona gairebé 800 quilos de marihuana, quan l’any passat no en va trobar cap.
En total, comptant port, aeroport, transport terrestre i plantacions localitzades, la Guàrdia Civil ha intervingut 8.156 quilos de droga a tot Catalunya quan el primer semestre del 2024 van ser 13.614 quilos. No obstant, han realitzat més operacions contra el crim organitzat, desarticulant 14 bandes, per les 11 de l’any passat, amb 88 detinguts i 17 investigats (el 2024 van ser 54 detinguts i 9 investigats).
«Diem que el nostre objectiu és que els criminals no se sentin segurs a Catalunya i ho estem aconseguint: el ritme de detencions i de grups criminals desarticulats, així com el descens de la droga intervinguda, són un clar exemple de la bona feina que fa temps que fem», ha remarcat el delegat del Govern a Catalunya, Carlos Prieto, a EL PERIÓDICO. A més, destaca el «treball ingent investigant i desarticulant grups criminals, intervenint tones de droga i garantint la seguretat dels ciutadans» de la Guàrdia Civil.
Narcos S.A.
Els responsables de la Unitat de Policia Judicial de la Guàrdia Civil a Catalunya expliquen a aquest diari que els investigadors no es queden únicament amb aquestes confiscacions de droga, sinó que una vegada localitzada es comença una minuciosa operació per acabar amb tota la infraestructura. «Fem una investigació integral per entendre tot el procés, des d’origen fins a destinació de la droga, i tot l’impacte econòmic que genera el narcotràfic. Així passem de la incertesa a la veritat», destaquen.

Droga intervinguda a l’aeroport de Barcelona /
Existeixen diversos tipus d'organitzacions criminals, des de les petites amb un mercat molt específic fins a les internacionals que funcionen com «una empresa multinacional» amb departaments concrets, com de producció, transport o distribució, «que funcionen per separat i no sempre coneixen el que fa la resta» de la banda.
«L’aprehensió és un fet concret que et porta a destapar el funcionament de les organitzacions criminals a escala mundial, perquè no es tracta d’un problema d’una regió o un país, sinó que és un problema global», destaquen els investigadors.
També remarquen la importància de la col·laboració amb altres policies internacionals, a més d’Europol i Eurojust, per acabar amb aquest narcotràfic que es combat amb diferents estratègies, com detectar en què inverteixen els guanys d’aquest negoci criminal per imputar-los un delicte de blanqueig de capitals i confiscar els béns adquirits.
A més, han destacat l’«alta especialització» d’aquests grups criminals que són molt «adaptables» a les circumstàncies del mercat. En el cas de la cocaïna, la Guàrdia Civil han constatat que als productors tradicionals a Colòmbia i Bolívia se’ls han sumat d’altres des del Brasil i l’Equador que han fet augmentar el volum de tràfic cap a Europa.
Magatzems de droga
Notícies relacionadesUna tàctica dels narcotraficants, que busquen sempre la «rendibilitat», és que si detecten que baixa el preu d’algun tipus de droga, com la cocaïna, són capaços d’emmagatzemar-la fins que pugi el seu valor i en sigui rendible la venda. La Guàrdia Civil també assenyala la importància de la «subcontractació» que fan algunes organitzacions més potents, com la distribució de la droga, a altres grups de criminals més locals.
Els investigadors indiquen que aquestes màfies també estan atentes a les rutes comercials més habituals per utilitzar el tràfict lícit de mercaderia per introduir droga. «Si veuen que una varietat de fruita té més demanda, aprofitaran el seu comerç per col·locar substàncies estupefaents als contenidors, de vegades sense que les mateixes empreses legals se n’adonin», remarquen els responsables de la Policia Judicial de la Guàrdia Civil a Catalunya.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Marihuana Narcotràfic Carlos Prieto Successos Guàrdia Civil Aeroport de Barcelona Port de Barcelona Drogues Cocaïna
- Festival de cine de Venècia Julia Roberts revifa el debat sobre el feminisme a la Mostra
- Nou curs polític El Govern reduirà la massa forestal de Catalunya per prevenir incendis
- Tractament de residus Espanya retarda el retorn d’envasos per la complexitat de la gestió
- Xarxa ferroviària El replegament de Renfe a Avlo, nou revés per a la credibilitat de Talgo
- L’agenda cultural de tardor (2) La temporada expositiva a BCN es rendeix a Miró, Armengol i Rodoreda
- Sector clau a Ciutat Vella Tallers, el carrer comercial del Raval que ja gairebé cotitza a preus del Gòtic a Barcelona
- Israel Sancions comercials, científiques o una flota internacional contra el bloqueig: propostes europees per salvar Gaza
- RAYO-BARÇA (DIUMENGE, 31; 21.30 H) Flick insisteix: «He parlat amb Fermín, estic convençut que es quedarà, el seu cor és del Barça»
- Cambra catalana Els vuit deures del Parlament per al nou curs polític: de la regulació de les dietes a la reforma de l’edifici
- EUA Trump accelera el seu autoritarisme: «Tinc dret a fer el que vulgui»