Crisi hídrica a Catalunya

Portar aigua potable amb barco a Barcelona en duplicarà el preu

Portar aigua potable amb barco a Barcelona en duplicarà el preu

ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

Transportar aigua en barcos a Barcelona, una de les últimes opcions sobre la taula, costarà més del doble del preu actual de l’aigua. En el dia d’avui, el metre cúbic d’aigua està aproximadament en 1,60 euros, mentre que el metre cúbic d’aigua potable carregada pels vaixells pot arribar als 4 euros, segons detalla Samuel Reyes, director de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) en conversa amb EL PERIÓDICO.

Precisament per aquesta raó, l’ACA adverteix que aquesta és una de les últimes mesures que prendran per lluitar contra l’actual sequera que pateix Catalunya. Al seu lloc, es prioritzen obres que serveixin per disposar de més aigua de manera permanent. Tot i això, tant l’ACA com Aigües de Barcelona ja treballen per estar preparats en cas que s’acabi optant per activar aquesta operació.

En cas que sigui necessari, l’aigua potable vindrà d’algun altre port del Mediterrani

La imatge del 2008 va quedar en la memòria dels que van viure aquell episodi de sequera intensa: un gran vaixell procedent de Marsellaatracava al port de Barcelona per subministrar aigua potable. En aquella sequera, l’aigua d’aquestes embarcacions no va ser necessària perquè, al final, van arribar les esperades pluges. En el dia d’avui, els barcos encara no estan a la cantonada, però les infraestructures del port han d’adequar-se per quan es decideixi prémer el botó.

Decisió a la primavera

No hi ha dubte que l’arribada de barcos carregats d’aigua tindrà un gran impacte en la població. Tot i això, Reyes és partidari d’esperar fins a l’últim moment per evitar aquesta mesura: «Estem estudiant com està la infraestructura, quins dipòsits utilitzar, com bombar l’aigua i quina funció tindrien les vàlvules utilitzades quan els barcos ja no siguin necessaris. A partir d’aquí, anirem analitzant l’evolució dels esdeveniments i a la primavera, prendrem una decisió».

Aigües de Barcelona, amb el suport de l’ACA, és l’empresa que s’encarregarà de gestionar la incorporació d’aquesta aigua a la xarxa de distribució. ¿D’on es traurà l’aigua, si finalment arriba? «El 2008 va venir de Tarragona i Marsella. En aquest cas encara s’ha d’avaluar, però vindrà d’algun punt del Mediterrani», concreta Reyes. Es calcula que els barcos podran aportar al sistema uns 300 litres per segon.

L’ACA ja està en converses amb empreses perquè l’aigua carregada per barcos tingui el cost més baix possible

Notícies relacionades

L’ACA està en converses amb empreses per aconseguir rebaixar aquests 4 euros que costa el metre cúbic i aconseguir així que l’aigua transportada per barcos tingui el cost més baix possible. «El millor és que no s’hagi de fer, però hem d’estar preparats perquè no ens agafi per sorpresa en cas que necessitem aquesta aigua», considera Reyes.

L’objectiu de l’ACA és apostar per la potabilització al Besòs, ja que l’ampliació d’aquestes infraestructures es podrà utilitzar durant molts anys, a diferència del que passa amb els barcos. De fet, l’agència està prement l’accelerador en el seu pla de gestió i pretén acabar al més aviat possible les actuacions previstes per al 2027. Davant la gran pregunta, «¿és realment possible que vegem els barcos carregats d’aigua potable?», la resposta és clara. «Sí. És possible que això passi. Però no passarà en les pròximes setmanes», conclou el director de l’ACA.