Tornada al col·le a Catalunya

Uns 1.600 alumnes catalans esperen plaça a FP, amb 14.603 vacants

Una jove aprenent de formació professional, a la Seat.

Una jove aprenent de formació professional, a la Seat. / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Uns 1.600 alumnes catalans tenen pendent l’assignació a una plaça de formació professional (FP) quan ja ha començat el curs, que encara compta amb 14.603 places vacants en el sistema. Són dades que ha donat aquest dimecres la consellera d’Educació, Anna Simó, i que reflecteixen el problema del desajust entre l’oferta i la demanda.

Les xifres reflecteixen el desajust entre oferta i demanda i la orientació insuficient

Els alumnes que esperen plaça no han trobat destí en els estudis que desitjaven però el sistema té places d’FP de sobres. L’orientació insuficient, un dels reptes que té per davant el sistema educatiu català, plana també en aquest escenari. El Departament té en fase d’elaboració un decret d’orientació que ha de venir a pal·liar aquesta llacuna i que forma part del nou mapa de l’FP a Catalunya.

Tots els alumnes de continuïtat han començat el curs amb plaça assignada

Concretament, a FP de grau mitjà hi ha 7.375 places vacants i 959 alumnes han quedat sense assignació, dels quals més de 200 ja s’han matriculat en una altra formació.

En grau superior hi ha 7.228 vacants de primer curs, que quedaran disponibles per a l’alumnat, i 879 alumnes han quedat sense assignació.

En positiu, el Departament ha remarcat que el curs ha començat amb la totalitat d’alumnes de continuïtat de grau mig –els que provenen de l’ESO, Batxillerat o formació per a adults–, amb plaça assignada. Això és 33.857 estudiants. D’aquests, inicialment una cinquantena van quedar sense assignació, però Educació hi va contactar per oferir-los altres opcions i han quedat ressituats.

Els cicles favorits

Els cicles de grau mitjà més reclamats per l’alumnat que ha participat en el procés de preinscripció són Cures Auxiliars d’Infermeria, amb 8.917 sol·licituds; Sistemes Microinformàtics i Xarxes, amb 6.302 sol·licituds; Gestió Administrativa, amb 4.412 sol·licituds; Guia en el Medi Natural i de Temps d’Oci, amb 3.637 sol·licituds, i Electromecànica de Vehicles Automòbils, amb 3.055 sol·licituds.

Els cursos més sol·licitats en grau superior han sigut Educació Infantil, amb 4.161; Administració i Finances, amb 3.853; Integració Social, amb 2.954; Màrqueting i Publicitat, amb 2.117, i Laboratori Clínic i Biomèdic, amb 2.064 sol·licituds.

Notícies relacionades

En la presentació del curs 23-24, Simó ha destacat la incorporació de 698 professors nous a FP, que compta amb una plantilla de 81.355 docents per a aquest curs, així com una oferta d’FP més alta, més alumnat i increment de grups en els graus més reclamats, entre altres millores, per enfortir l’FP, que té «un rol estratègic» per al Govern.

Pendent queda l’equiparació salarial del professorat d’FP amb el de secundària. Un tema no menor que repercuteix en la disponibilitat de docents d’aquests estudis.