Polèmica

Amsterdam impedeix que els creuers atraquin al seu centre per la contaminació

Amsterdam impedeix que els creuers atraquin al seu centre per la contaminació
2
Es llegeix en minuts
EFE

Una majoria de l’Ajuntament d’Amsterdam ha recolzat una moció per demanar la prohibició dels creuers que atraquen a la terminal de passatgers, que es troba al centre de la ciutat, una mesura que demana per reduir els nivells de contaminació a la capital neerlandesa.

Ilana Rooderkerk, líder del partit progressista D66 a l’Ajuntament d’Amsterdam, va instar durant la reunió del Consell a «acabar amb els creuers contaminants al cor» de la ciutat, i va assegurar que «la contaminació de l’aire diàriament que causen els creuers al port és equivalent a 31.000 camions fent una volta a la carretera de circumval·lació».

La moció la van presentar D66, l’esquerra verda GroenLinks i el socialdemòcrata PvdA, i hi argumenten que s’ha d’accelerar la reubicació de la terminal de passatgers perquè la seva situació actual no encaixa amb els objectius sostenibles de la ciutat, el que inclou millorar la qualitat de l’aire i reduir «aquest tipus de turisme» que «no aporta gaire» a la ciutat.

Des del centredreta, Crida Demòcrata Cristiana (CDA) va proposar buscar una forma «menys dràstica» per reduir les emissions i va recordar les inversions ja en marxa, ja que el port ha adjudicat recentment un contracte per construir una instal·lació elèctrica a terra a què es puguin connectar els creuers a partir del 2025, i s’espera que el 75% d’aquests barcos que visiten Amsterdam puguin tenir accés a aquesta instal·lació.

A partir del 2030, la connexió a les preses de terra serà obligatòria per als creuers marítims a la Unió Europea.

El plantejament de la reubicació de la terminal de creuers d’Amsterdam no és una cosa nova, i el debat per traslladar la terminal a Coenhaven, als afores de la ciutat, és sobre la taula des del 2015, però no s’han fet passos concrets i encara caldrà investigar la viabilitat del desig del consell municipal.

De fet, aquest moviment és inevitable quan es construeixi el pont occidental a Amsterdam, però això no s’espera fins després del 2030, cosa que ja havia portat l’autoritat portuària a iniciar la construcció de la instal·lació elèctrica de presa de terra a la ubicació actual de la terminal, per complir els requisits europeus a partir del 2030.

Notícies relacionades

L’actual terminal de passatgers a Amsterdam està oberta des de l’any 2000 i la seva construcció va costar 40 milions d’euros.

També està tenint lloc un debat similar a la ciutat portuària de Rotterdam, on el municipi finançarà la instal·lació d’una connexió elèctrica a terra, però amb la condició que els creuers puguin continuar atracant al centre de la ciutat durant almenys els pròxims 20 anys.