Intriga amb rerefons social i polític

Bárbara Lennie protagonitza ‘Los tigres’, el nou ‘thriller’ d’Alberto Rodríguez.

La cinta contempla dos germans bussos dedicats a reparar vaixells petroliers.

Intriga amb rerefons social i polític
2
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

A primera vista, la Bárbara Lennie que aquests dies torna a la cartellera a bord del nou thriller d’Alberto Rodríguez, Los tigres, és la mateixa de sempre: la que té una trentena de llargmetratges a l’esquena a les ordres d’autors com ara Asghar Farhadi, Isaki Lacuesta, Jaime Rosales i Rodrigo Sorogoyen, la que té a la vitrina un Goya per Magical girl, la que en té prou amb una mirada per apropiar-se de la pantalla i els que la contemplen. No obstant, ella mateixa reconeix que alguna cosa ha canviat, en una bona part perquè la nova pel·lícula és la segona –"i la primera realment exigent", matisa– que ha rodat després de ser mare.

"Rodant Los tigres m’he sentit molt més tranquil·la que mai davant de la càmera; noto que s’ha creat una distància molt saludable entre l’ofici i jo". El canvi d’actitud resulta providencial si es considera que el de Los tigres, confessa, ha sigut el rodatge més dur de la seva carrera, "tant perquè ens obligava a passar 10 hores diàries al sol carregant equipaments de busseig pesadíssims com perquè l’univers que s’hi descriu és molt rude i sòrdid".

En concret, la pel·lícula de Rodríguez contempla dos germans bussos –Antonio de la Torre dona vida a l’altre– dedicats a reparar vaixells petroliers les vides dels quals donen un tomb quan hi entren tant una perillosa malaltia com una partida de cocaïna amagada al buc d’un vaixell de càrrega. "És un vincle profundament viciat", assenyala Lennie sobre la relació entre tots dos. "Són dues persones que depenen l’una de l’altra de manera nefasta". En un món tan asfixiantment viril com el que Rodríguez retrata, així mateix, el personatge encarnat per l’actriu obre una finestra perquè corri l’aire.

El cine del director malagueny sol barrejar la intriga amb el rerefons social i polític, i la reivindicació de la perspectiva femenina que porta a terme Los tigres resulta especialment pertinent en un present en què, segons les enquestes, ni més ni menys que el 19% dels joves espanyols opinen que durant el franquisme es vivia bé o molt bé. "És urgent fer canvis en l’educació. Mentre la Guerra Civil i el franquisme continuïn sense estudiar-se a l’escola i l’institut, els joves continuaran sense saber què diuen quan en parlen".

Notícies relacionades

Treball amb Almodóvar

Després de Los tigres, Lennie tornarà als cines el març del 2026 com a protagonista d’Amarga Navidad, la nova pel·lícula de Pedro Almodóvar. Ja havia treballat amb el manxec a La piel que habito (2011) però, això sí, en un paper molt petit. "Això és una altra cosa", reconeix. "Per a mi és l’oportunitat d’entrar a formar part de la història d’un cineasta molt important en la història d’aquest país i, sobretot, d’una llista d’actrius que, treballant per a ell, han passat a integrar el nostre imaginari col·lectiu". Les últimes quatre dècades, cap cineasta espanyol ha creat tants personatges femenins memorables com Almodóvar. "Òbviament, abans de començar a treballar-hi vaig revisar la seva filmografia i em vaig dir: “Hòstia, és que ara em tocarà a mi ser una d’aquestes dones”. És un honor, és clar, però també una gran responsabilitat".