Rescat
Carrera contra el rellotge per trobar el submergible del ‘Titanic’: «Fem tot el que podem»
Entre 70 i 96 hores. Aquest és el temps que la Guàrdia Costanera dels Estats Units calcula que té de marge en la seva cursa contra el rellotge per localitzar amb vida els ocupants del ‘Titan’, el submergible amb cinc persones a bord que va desaparèixer diumenge en aigües de l’oceà Atlàntic una hora i 45 minuts després d’iniciar iniciar la seva immersió cap a les restes del ‘Titanic’.
Així ho ha explicat en una roda de premsa a Boston aquest dilluns el contraalmirall John Mauger, portaveu de la Guàrdia Costanera, amb unes paraules i un to que bategaven la sensació d’emergència, la complexitat logística i el repte que representa una operació de rescat d’aquestes característiques, sense saber ni tan sols si el submergible ha sortit a la superfície o si segueix sota les aigües.
«És una àrea remota i és un repte conduir la recerca allà, però estem desplegant tots els actius disponibles per assegurar que podem localitzar la nau i rescatar-ne la gent a bord», ha dit Mauger. «Fem tot el que podem», ha insistit en un altre moment de la compareixença davant la premsa.
Les 96 hores són el temps màxim per al qual segons OceanGate Expeditions, la companyia que organitza les expedicions turístiques, està dotat el ‘Titan’ en termes d’oxigen i altres capacitats de supervivència per respondre en cas d’emergència. Atès que el submergible va perdre contacte diumenge amb el ‘Polar Prince’, el barco amb què es porta a terme el viatge des de St. Johns, a Terranova, fins a la zona d’enfonsament del ‘Titanic’, a uns 600 quilòmetres de la costa, aquestes capacitats podrien haver-se reduït ja a les 70 hores de les quals ha parlat aquest dilluns el contraalmirall Mauger.
Recerca a la superfície i sota l’aigua
El limitat marge horari intensifica la pressió per a una operació ja per si sola enormement complexa en què ni tan sols s’ha pogut determinar encara si el ‘Titan’ va sortir d’alguna manera a la superfície després de perdre el contacte o si continua submergit.
De moment, les autoritats treballen amb les dues possibilitats. Als dos avions C130 desplegats inicialment pels Estats Units per fer reconeixement aeri visual i amb radars se n’ha afegit un altre de la Guàrdia Nacional que s’ha enlairat des de Nova York. El Canadà també ha enviat un C130 i una aeronau P8 que té capacitats per a recerques submarines.
El ‘Polar Prince’ està col·laborant des de la superfície i Mauger ha anunciat que en els pròxims dos dies se sumaran «més actius de superfície», barcos que podran aportar alhora capacitats per a recerques sota l’aigua. Aquestes de moment es limiten als sonars i boies amb sonars desplegats pel ‘Polar Prince’.
A més, les autoritats estan en contacte amb barcos comercials que operen a l’àrea i s’espera que en els pròxims dies se sumin les capacitats tant d’aquestes embarcacions com de les desplegades pels EUA i el Canadà.
Una vegada que es localitzi el ‘Titan’, segons ha explicat Mauger, caldrà «coordinar»un rescat amb la Marina dels EUA, les Forces Armades del Canadà i el sector privat. Ha explicat que es tractarà d’«entendre millor quines capacitats de rescat submarí està disponible» en cas que el submergible estigui sota l’aigua.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos