Ofensiva contra el ‘bullying’

Catalunya implantarà la figura del coordinador ‘antibullying’ a totes les escoles i instituts el curs 23-24

Educació anuncia que la inversió dedicada als programes de sensibilització cap a l’assetjament escolar passarà de 150.000 euros a 1,5 milions

  • Primer estudi oficial del ‘bullying’ a Espanya: gairebé el 10% dels alumnes el pateixen a primària

  • «I tu, ¿quantes escoles portes?»: les víctimes de ‘bullying’ exigeixen no ser elles les que canvien de centre

Catalunya implantarà la figura del coordinador ‘antibullying’ a totes les escoles i instituts el curs 23-24

CAPTURA VÍDEO DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Departament d’Educació ha presentat aquest dimarts, Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar, cinc mesures per «liderar un canvi de paradigma en la lluita contra l’assetjament escolar», en paraules del conseller Josep Gonzàlez-Cambray durant la celebració de la jornada ‘Obrim els ulls davant l’assetjament escolar’.

Gonzàlez-Cambray ha insistit durant l’acte que Catalunya necessita «una altra mirada davant l’assetjament escolar, en l’Administració, en els centres educatius i també en les famílies»; una cosa que les famílies d’alumnes víctimes de ‘bullying’ fa anys que reclamen [un gran nombre d’afectats denuncia soledat i inacció per part de les administracions], tot i que convençuts, això també, que per superar aquesta xacra fa falta molt més que «canviar mirades».

Agafant aquest guant, més enllà d’aquest anunci tan en la línia del conseller [i de la bonica cançó contra l’assetjament composta per alumnes de diferents centres que participen en el programa #AquíProuBullying juntament amb el grup Xiula] des de del Departament d’Educació han anunciat cinc mesures concretes, entre les quals destaca la implantació a partir del curs vinent de la figura del coordinador de coeducació, convivència i benestar a totes les escoles i instituts de Catalunya i protocols més àgils (una de les grans demandes de la comunitat educativa).

Formació obligatòria

Educació explica, també en el terreny del tangible, que multiplicarà per 10 els recursos dedicats als dos programes, que disposa de sensibilització cap a l’assetjament: el programa de prevenció #aquíproubullying i l’Enfocament Restauratiu Global, i assegura que «garantirà que tots els centres hagin realitzat formació en prevenció d’assetjament en els pròxims dos cursos».

Per fer això possible, la conselleria assenyala que impulsarà aquests dos programes amb recursos específics –la inversió en aquests passaran de 150.000 euros a 1,5 milions– i «eines formatives».

Sobre la nova figura del coordinador ‘antibullying’ –que serà un docent del centre–, el Departament ha explicat que rebrà formació de la conselleria, i la seva tasca serà, com el seu nom indica, «coordinar en matèria de convivència, coeducació i benestar/malestar de l’alumnat». Es tracta de la figura prevista en la Llei Integral de Protecció a la Infància i l’Adolescència davant la Violència, aprovada el juny del 2021, però que, pel que fa a aquest punt, encara no havia començat a desplegar-se a Catalunya.

Referents entre l’alumnat

La tercera de les mesures presentades aquest dimarts és que, al marge de la participació dels centres en els dos programes específics sobre assetjament,tot l’alumnat de 1r d’ESO portarà a terme una formació de sensibilització sobre l’assetjament, que organitzarà també el mateix Departament.

A més, dins del pla ‘Escoles lliures de violències’, tots els centres catalans hauran de tenir referents de convivència entre l’alumnat, figura que la conselleria considera «essencial per combatre l’assetjament entre iguals».

Unificació de protocols

La quarta mesura és una altra de les demandes de tutors i direccions: la unificació dels protocols d’assetjament. Amb l’objectiu de simplificar la feina de les direccions de centres i docents, Educació unificarà en un únic protocol els quatre existents: Assetjament i Ciberassetjament, Violència masclista, Odi i discriminació, i LGBTI. Així, assenyalen des del Departament, «quan sigui necessari activar un protocol, consultar els seus circuits d’intervenció o conèixer els recursos existents, els professionals disposaran d’un únic marc comú que els facilitarà i agilitzarà el treball».

Notícies relacionades

Per tant, si tot funciona, els centres ja no hauran de diagnosticar quin és el protocol adequat per a cada circumstància, ja que serà el mateix document el que el tipificarà.

Finalment, la cinquena de les mesures anunciades és la posada en marxa, també el curs vinent, del Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA); una base de dades de nova creació que permetrà sistematitzar el registre de les situacions de violència que viu l’alumnat.