Modalitat esportiva

‘Boom’ dels locals de ‘barre’ a BCN

Les ‘boutique’ d’aquesta disciplina que combina ballet, ioga i pilates capten l’interès d’usuàries que busquen un esport equilibrat: "Aquí les dones se senten segures".

La nova disciplina s’adapta a la dona actual, que no sempre necessita exercicis de força

‘Boom’ dels locals de ‘barre’ a BCN
3
Es llegeix en minuts
Ariadna Miranda

El barre (entrenament de barra) està de moda, i Barcelona no dubta a explotar-ne la tendència. I, a més, ho fa amb un nou model de centres prèmium amb atenció personalitzada que ha fet eclosió després de la pandèmia i que compta ja amb una vintena de locals. La disciplina del barre combina ballet, ioga i pilates, i està transformant la manera com moltes dones entenen el fitnes. "Totes les que n’han provat una classe acaben incorporant la modalitat a la seva rutina esportiva", assegura Ana Estela Navarro, fundadora de She Barre Studio, que ja té quatre locals a Barcelona, Alella i Mataró.

Aquest tipus d’activitat física s’adapta a les necessitats de la dona actual, que no s’identifica sempre amb els exercicis de força. Les cofundadores de Concept Barre, un altre dels espais barcelonins d’aquesta disciplina, María Barrientos i Michelle Mizes, coincideixen que la ciutat necessitava "espais on les dones puguin trobar-se còmodes, segures i a gust, alhora que fan esport i coneixen gent".

Sobretot en el context postpandèmia, quan ha sorgit un nou tipus de gimnàs: el model boutique. Són centres especialitzats en una o diverses disciplines, com el barre o el pilates. Les emprenedores de Concept Barre destaquen "buscar una sensació immersiva" a través d’una atenció personalitzada, el disseny del local, el so, la il·luminació, els professors i els materials amb què s’imparteixen les classes. Fins i tot la comunicació a les xarxes socials és clau.

Intensitat i gaudi

El secret de l’èxit d’aquesta disciplina rau en com uneix "l’entrenament intens amb el gaudi", explica Eugenia Llopart, CEO i creadora de Lapse Studios, un altre local de barre. Navarro aclareix que això converteix la pràctica en un mètode "molt addictiu" perquè les dones hi troben beneficis esportius, una activitat que disfruten i una comunitat de dones amb estil de vida similar. Així ho confirma Alba Belkacem, practicant de l’esport des de fa cinc mesos, que explica que sempre li ha costat trobar una rutina que la motivés. "En el barre vaig trobar aquest punt intermedi: no és ni massa suau ni tan exigent com pot ser el crossfit".

Segons les entrevistades, al voltant del 98% de les persones que acudeixen a aquests centres són dones d’entre 25 i 45 anys, "amb un perfil socioeconòmic mitjà-alt", detalla Mizes. Si bé continua sent una minoria, Barrientos observa que cada vegada més homes s’animen a provar la disciplina perquè "és un complement ideal per a un entrenament de gimnàs". Malgrat el seu origen en el ballet clàssic, és una pràctica per a tota mena de dones i en totes les etapes de la seva vida. Amb més de 5 anys d’experiència, l’entrenadora Eleonora Tirabassi indica que "són classes aplicables a qualsevol forma física".

Sales reduïdes

Notícies relacionades

Les sales reduïdes, d’un màxim de 20 persones, la música ben seleccionada, els espais amb una estètica molt cuidada i un mètode d’entrenament reptador, enfocat al cos femení, aconsegueix en les dones un "ritual de desconnexió i una forma de sentir-se fortes, empoderades i segures de si mateixes", ressalta Tirabassi.

Actualment, hi ha més d’una vintena de negocis especialitzats en barre. Aquest creixement no és casual. Segons Toni Brocal, membre d’ADECAFF –Associació d’Empreses de Catalunya d’Activitat Física i Fitnes– i fundador del centre ESHI, després de la Covid-19, la societat és més conscient de la importància de cuidar el cos. Tanmateix, moltes dones que rebutgen el gimnàs convencional "valoren espais on sentir-se cuidades i no tractades com un número més", descriu la propietària de She Barre Studio. L’objectiu, segons diu Brocal, és oferir a l’usuari "una experiència única i d’alta qualitat" en l’àmbit de l’esport. En la mateixa línia, la CEO de Lapse Studios remarca que els estudis boutique posen el client en el centre de l’activitat. La fita és que "el consumidor, des que entra fins que surt, tingui un acompanyament minuciós, perquè no hagi de pensar en res".