Investigació en marxa

El detingut per l’electrocució mortal de Sabadell no figurava en el registre i l’assegurança no ho va comprovar

  • La Generalitat obre un expedient que responsabilitza únicament l’electricista del tràgic succés que va costar la vida a un home de 88 anys

  • La ‘suite’ de Sutton, una peça clau en la causa de la violació d’Alves

El detingut per l’electrocució mortal de Sabadell no figurava en el registre i l’assegurança no ho va comprovar
3
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’electricista que va fer un pont al quadro elèctric d’un avi de 88 anys de Sabadell, un nyap que li va costar la vida a aquest home pocs dies després al rebre una descàrrega elèctrica mentre es dutxava, no constava en el Registre d’Agents de la Seguretat Industrial de Catalunya (RASIC), segons fonts del Departament de Indústria i Energia consultades per EL PERIÓDICO.

La Generalitat obliga empreses i autònoms a inscriure’s en aquest registre per poder exercir. No obstant, la companyia d’assegurances Homeserve, amb la qual l’avi mort tenia contractada la seva assegurança de llar, no va fer aquesta simple comprovació i va enviar al domicili de la víctima un tècnic que no tenia ni llicència ni la formació necessària.

El president de la Federació de Gremis d’Instal·ladors de Catalunya (Fegicat), Raúl Rodríguez, qualifica de «lamentables» els fets i remarca que no és tan complicat assegurar-se de les capacitats d’un treballador.

La Generalitat, per la seva banda, ha obert un expedient a l’electricista, que està investigat per un jutjat de Sabadell pels delictes d’homicidi per imprudència, falsedat de document mercantil i intrusisme professional, a qui considera, de moment, responsable únic d’aquests fets.

Sense formació ni llicència

Homeserve, consultada recentment per EL PERIÓDICO sobre el que ha passat amb aquest avi de Sabadell, va explicar que l’electricista havia superat els requisits que exigeix l’empresa per contractar els seus tècnics i va remarcar que col·labora amb els Mossos d’Esquadra en l’esclariment dels fets. 

Aquest cas, el d’un client que ha acabat morint després de ser atès per un electricista enviat per la seva companyia d’assegurances, ha posat sobre la taula el debat de fins a quin punt aquestes empreses es preocupen de garantir que els tècnics que envien al domicili dels seus clients reuneixen els coneixements necessaris.

Malgrat que per la Generalitat la responsabilitat és del treballador que va enganyar Homeserve, per la Fegicat les empreses que subcontracten s’han d’ocupar de comprovar qui estan enviant a efectuar les reparacions. Per esbrinar que l’electricista amb qui Homeserve treballava no reunia les capacitats necessàries, per exemple, n’hi hauria hagut prou que l’empresa hagués consultat un registre com el RASIC. Així, hauria descobert que aquest empleat no tenia permís per exercir d’electricista a Catalunya. Però no ho va fer.

Sota aquest accident mortal subjeu la precarització d’una part del sector que, sumida en una lluita de preus, acaba afirmant-se sobre l’«intrusisme», raona Rodríguez, que recorda que la professionalitat de les empreses que compleixen i treballen amb serietat s’ha de reconèixer.

L’electricista de l’assegurança

Homeserve es presenta a la seva pàgina web com «l’empresa de confiança especialitzada en solucions per a la cura i manteniment de la llar» i que compta «amb una xarxa de més de 4.000 professionals». El pack ‘electricitat’ que havia contractat l’avi costa poc més de 6 euros al mes i garanteix rebre al domicili l’assistència d’un d’aquests professionals per reparar avaries o urgències. És el que li va passar a aquest veí de Sabadell.

Notícies relacionades

L’avi s’havia canviat la caldera i des d’aleshores tenia talls de llum freqüentment perquè saltava el diferencial. La instal·lació tenia fugues de corrent i el diferencial, un sistema de protecció del quadro elèctric, tallava la llum per seguretat cada vegada que les detectava. La filla del mort, conscient que el seu pare havia contractat aquest pack de Homeserve, va trucar a la companyia per solucionar l’avaria i aquesta va enviar l’electricista investigat.

Aquest treballador, un home de 36 anys que actualment està en llibertat amb càrrecs, va acudir a la casa però no va arreglar l’avaria. En lloc de buscar què estava provocant aquestes fuites de corrent elèctric, va fer un pont al quadro elèctric per inutilitzar el diferencial, que va deixar de detectar les fuites que es van continuar produint. Això va passar l’1 de desembre. I el 13 de desembre, mentre l’avi es dutxava, va rebre una descàrrega elèctrica que el va matar.